Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

10 tips voor veilig, warm fietsplezier in de vrieskou

Veilig en comfortabel door de winter fietsen is geen sinecure, maar als je vasthoudt aan enkele aandachtspunten, lukt het je deze keer wel. Speciale fietsen en de duurste fietskledij zijn daarbij geen noodzaak, gezond verstand en een stevige basis van fietskledij des te meer.

1. NIET TE WARM, NIET TE KOUD
Een comfortabele rit is er eentje waarbij je geen bevroren vingers, verdoofde tenen of bibberende ledematen hebt. Kleed je dus voldoende warm aan zonder te overdrijven. Tegenwoordig heb je vaak voldoende aan een ondershirt (geen simpel katoenen T-shirt dat nog ergens in je kast hangt, want dat houdt zweet vast) en een kwaliteitsvolle, winddichte en ademende winterjas, waarbij je de dikte van het onderhemdje aanpast aan de omstandigheden.

Algemeen geldt dat je het de eerste minuten van je rit nog lichtjes koud mag hebben, zodat je na het inzetten van je inspanning comfortabel opwarmt zonder te oververhitten. Een goede fietsbroek, warme sokken, een buff of balaclava, een (naargelang de omstandigheden) dunne of dikkere helmmuts en dunne of dikkere handschoenen doen de rest. Het helpt als die items niet alleen winddicht, maar ook waterafstotend of waterdicht zijn. Hou dan wel in de gaten dat die kleren ook voldoende ventileren, zodat je zweet wordt afgevoerd. Een aerohelm die te warm is voor een zomerse klim is wel ideaal in de winter, want de mindere luchtdoorstroming zorgt voor minder afkoeling en het gebrek aan verluchtingsopeningen zorgt dat regen minder snel doordringt.

2. LAATSTE REDDING
Ben je een echte koukleum, zoek dan je toevlucht tot hulpmiddeltjes als warmtepacks, hete thee in de (isolerende) bidon of zelfs verwarmende handschoenen en overschoenen.

3. FIETSENDE KERSTBOOM
Zorg dat je zichtbaar bent! Deze gouden regel komt de laatste tijd steeds meer onder de aandacht en dat is helemaal terecht. Rij je enkel bij helder weer, dan heb je in principe voldoende aan opvallende fluokleuren, waarmee je mooi contrasteert met de bruin- en grijstinten van de winter. De meeste merken hebben uitstekende kleding die niet (alleen) in het zwart, maar ook in kleurrijkere uitvoeringen te krijgen is. Breng dus gerust een beetje kleur in je kleerkast. Rij je ook in het (schemer)donker, dan is reflecteren belangrijk. Grote stukken reflecterend materiaal op je kleren – en bij voorkeur ook op bewegende plekken zoals onderbenen en voeten – laten je oplichten als een kerstboom wanneer er een autolicht op schijnt. Merken als Wowow bieden allerlei fluo en reflecterende accessoires aan.

4. ALTIJD LICHT AAN
Maar ook zelf met verlichting rijden is geen overbodige luxe. Integendeel, wij rijden tegenwoordig ook overdag met vrolijk knipperend voor- en achterlicht. Vooral de nieuwste generatie achterlichtjes maakte een grote sprong. Zo konden we al lichtjes testen (bv. Bontrager Flare R) die op meer dan een kilometer zichtbaar zijn en die hun lichtsterkte en -patroon aanpassen aan de lichtomstandigheden (dag/nacht). Zijdelingse zichtbaarheid is intussen vaste prik bij nieuwe producten, terwijl batterijen USB-oplaadbaar zijn en veel langer meegaan dan vroeger. Rij je op pikzwarte onverlichte wegen, dan heb je een sterke fietslamp nodig van 700 lumen of meer, maar hou er rekening mee dat die cijfertjes niet alles zeggen, de focus van de lichtbundel en het type licht is minstens zo belangrijk. Let erop dat je opkomend verkeer niet verblindt met je led-licht. Denk best ook aan een back-up. Zo’n tweede lichtje kun je laten knipperen, terwijl het andere licht constant brandt, zodat je nog feller opvalt.

5. SPATVRIJ
Naast verlichting kun je nog andere accessoires aan je fiets toevoegen om je wintertochten op te fleuren. Spatborden beschermen je onderbenen en achterwerk van opspattend water – op natte wegen zorgt dat voor een gigantisch voordeel en raak je veel minder snel doorweekt en verkleumd. Hoe nauwer en hoe verder de spatborden je banden omsluiten, hoe beter ze jou en je achterliggers beschermen. Als je er nieuwe moet kopen, let erop dat ze in jouw frame passen en of jouw banden niet te breed zijn.

6. WINTERBANDEN VOOR AUTO EN FIETS
Net zoals je ’s winters winterbanden onder je auto moet hebben, verander je ook best het rubber bij je fiets. De zachtere, snellere banden waarmee je jouw Strava-tijden verbetert in de zomer, pikken in de winter sneller steentjes op en gaan daardoor sneller lek. Met een duurzamere winterband vermijd je lekke banden en de echt goeie bieden ook nog eens extra grip in de regen. Maar de belangrijkste reden om bijvoorbeeld een Continental Grand Prix 4-Season op te leggen blijft toch wel dat je liever niet met ijskoude, gevoelloze vingers een band moet vervangen terwijl het regent bij twee graden Celsius. Zo’n 4-Season heeft een Vectran Breaker-antileklaag, sterke DuraSkin-wanden die insnijdingen tegengaan, een vernieuwde rubbercompound en een nog lagere rolweerstand dan zijn voorganger. Desondanks blijft het gewicht erg laag (240 gram in 25 mm breedte) en de levensduur hoog.

7. PROPERE KETTING ROEST NIET
In de winter is nauwgezet fietsonderhoud van nog groter belang. Hou je ketting altijd goed gesmeerd en maak je fiets na een vuile rit schoon. Hoe langer je het vuil laat verzamelen, hoe moeilijker het wordt om het er weer af te krijgen. Een schone fiets is een fluisterstille fiets.

8. HET BOS IN
Is het koud, miezert het wat en snijdt de wind in je gezicht, dan ben je op de mountainbike of crossfiets beter af dan op de open vlaktes met de racefiets. In het bos ben je beter beschut van de elementen en kun je de rit wat korter en intensiever maken, zodat je het warm houdt. Bovendien kun je wat timmeren aan jouw rijtechniek door wat technische vaardigheden in jouw training te verwerken. Dat houdt je mentaal fris en zorgt voor wat afwisseling, zodat je die regen sneller vergeet.

9. BLIJF BINNEN ALS HET MOET
Is dat allemaal nog geen garantie voor een veilige rit, dan zijn er tegenwoordig opties genoeg om je indoor training interessant genoeg te houden. De nieuwste Smart-rollentrainers verbinden met interactieve apps en software als Zwift, zodat je je virtueel kunt meten met collega-binnenhuistrainers van over de hele wereld. Ook lokaal kun je kiezen voor indoor interactie met een zweterige spinningsessie. Bij beide activiteiten geldt: beul je niet constant te intensief af of je riskeert een te nauwe basis op te bouwen voor het komende fietsjaar. Eens afwisselen met een andere sport – lopen (let op voor blessures), zwemmen, fitness, boksen, … – kan eveneens deugd doen.

10. HOU JE BLIK OP HET DOEL
Om de motivatie te behouden om te blijven doortrainen is het essentieel om een doel en een plan voor ogen te hebben. Als je weet waarvoor je het doet, trek je sneller je winterkleren aan. Een trainingsschema kan eveneens helpen, maar voel je niet schuldig als extreme omstandigheden ervoor zorgen dat je een training moet overslaan. Een extra rustdag kan soms wonderen doen.

Dit artikel verscheen origineel in het decembernummer van cycling.be magazine. Abonneer je hier!