Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

10 voedingsmiddelen die gezonder lijken dan ze zijn

Gezonde voeding bevordert je sportprestaties. Maar opgelet, want veel voedingsmiddelen hebben ten onrechte een goede reputatie. We zeggen niet dat je de volgende 'gezonde bedriegers' uit je menu moet schrappen, want op zich zijn ze niet ongezond. Maar je eet of drinkt ze beter met mate.

1. ENERGIE- EN GRANENREPEN
Energierepen claimen een hoog eiwitgehalte, en voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, kalium en foliumzuur. Maar de meeste repen – al lijken ze klein – bevatten minstens 500 calorieën, wat met een stevige lunch overeenkomt. Dat is meer dan een chocoladereep! Als je zin hebt in een powersnack, kies dan een reep die weinig suikers en veel goede vetten bevat. Of maak hem zelf, dus zonder toevoegingen.

2. SUIKERVRIJE FRISDRANK
Het klopt dat light-frisdrank niet dik maakt en dus niet per se ‘ongezond’ is. De suikers zijn vervangen door caloriearme zoetstoffen die je lichaam foppen. Het lichaam maakt geen insuline aan zoals bij ‘echte’ suiker, om de zoetstof te verwerken. Hierdoor voel je je niet verzadigd en blijf je verlangen naar zoet. In dit opzicht is het beter om een glas ‘normale’ frisdrank te drinken in plaats van tientallen light-drankjes naar binnen te werken. Maar de gezondste keuze blijft water.

3. LIGHT-PRODUCTEN
Behalve light-frisdrank horen alle light-producten thuis in dit overzicht. ‘Light’ betekent een verlaagd vetgehalte. Velen vergeten dat die light-producten vet vervangen door suikers, zouten en/ of smaakversterkers om het product even lekker te maken als zijn ‘gewone’ variant. Vet op zich is niet slecht: je lichaam heeft goede vetten nodig. Als je te weinig vet eet, compenseer je dat onbewust door meer koolhydraten te eten, waardoor je bijkomt. Vetarm is dus niet altijd gezond.

4. MUESLI EN GRANOLA
Veel mensen eten granola of muesli als ontbijt, al dan niet in combinatie met yoghurt en fruit. Dit oogt als een gezond ontbijt en lijkt dus een prima keuze. Toch bevatten deze producten veel calorieën, vetten en toegevoegde suikers. Gelukkig kan je ook dit soort mengelingen gemakkelijk zelf – en veel gezonder – maken.

5. YOGHURT MET FRUIT
Fruityoghurt ziet er gezond uit, maar schijn bedriegt. De hoeveelheid ‘echt’ fruit is vaak minimaal, terwijl er andere niet zo gezonde ingrediënten zijn toegevoegd. Zelf aan de slag gaan, is ook hier de boodschap, met vers fruit en natuuryoghurt of Griekse yoghurt (bevat meer eiwitten).

6. RIJSTWAFELS
Een rijstwafel als licht tussendoortje kan op zich geen kwaad. Toch is er een ‘maar’. Een rijstwafel heeft weinig voedingstoffen. Je bent niet snel verzadigd waardoor je er vaak ongemerkt veel van eet. Sommige rijstwafels bevatten extra suikers en toegevoegde smaakstoffen. Lees goed wat er op de verpakking staat!

7. AGAVESIROOP EN HONING
Agavesiroop staat bekend als een natuurlijk, gezond alternatief voor suiker met een lage glycemische index. Hoewel het minder glucose bevat, is het toch nog een grote bron van fructose. Agavesiroop als zoetmiddel is dus niet verkeerd, maar spring er zuinig mee om. Hetzelfde geldt voor honing, dat in veel gezonde recepten suiker vervangt. Niks mis mee, zolang je niet denkt dat het suikervrij is. Want 100 gram honing bevat liefst 75 gram suiker!

8. GLUTENVRIJE EN VEGANSNACKS
Glutenvrije producten zijn populairder dan ooit, zelfs bij wie niet aan een intolerantie lijdt. Experts zijn het erover eens dat alleen wie echt geen gluten verdraagt, beter af is met glutenvrije producten. Veel producten bevatten rijstbloem of tapioca, die een hoge glycemische index hebben. Gevolg: glutenvrije producten kunnen je bloedsuikerniveau verhogen en je gewicht doen toenemen. Ook het label ‘vegan’ wil niet zeggen dat je iets onbeperkt mag eten. Het houdt in dat vlees, vis en andere dierlijke producten ontbreken. Maar in een vegantaartje zit vaak veel suiker. Genieten mag zeker, maar met mate.

9. VOORVERPAKTE SALADES
Velen kopen een voorverpakte salade als lunch. Ook al bevatten salades veel groenten, toch zitten er niet veel voedingsstoffen in. Omdat ze niet vers zijn, gaan veel vitamines verloren. Bovendien bevatten ze bewaarmiddelen en de bijbehorende dressings zitten vol zout en suikers. De beste optie is om zelf een salade te bereiden. Het vergt wat tijd, maar die oplossing is gezonder én je bespaart er geld mee!

10. GEDROOGD FRUIT
Sommigen zijn al gewonnen voor een product als het woord ‘fruit’ valt. Dat verklaart de populariteit van gedroogd fruit. Helaas zitten er veel suikers in, waardoor gedroogd fruit soms tot drie keer zoveel calorieën bevat als vers fruit. Bananenchips zijn ook verraderlijk. Die bevatten niet alleen meer suiker dan verse bananen, maar ook 20% meer vet. Ga liever voor vers fruit!