Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Reynolds AR 56/62 X DB

Nieuwe wielen kopen is de simpelste upgrade om je fiets instant sneller te maken, maar zo’n setje opvallende carbon velgen durft al eens een stevige duit te kosten. Dat maakte ons benieuwd naar de prestaties van de betaalbare Reynolds AR 56/62 X DB. Tijd voor een test.

Het Amerikaanse merk Reynolds gaat al een hele tijd mee en was bijvoorbeeld snel bij de les toen tubeless zijn intrede deed in de racefietswereld. Dat gaf hen een voorsprong op dat vlak maar toch is het niet het bekendste merk op de markt. We hebben hier nochtans een set carbon Reynolds schijfremwielen liggen van zo’n zeven jaar oud en die rijden nog altijd als nieuw. Deze AR 58/62 X DB is echter een ander type. Ze zijn hoog, aerodynamisch en opvallend, maar dat betekent ook dat ze minder licht zijn. Zo’n 1668 gram, zegt de fabrikant, maar inclusief de standaard gemonteerde tubelesstape loopt dat op naar nipt boven de 1700 gram. Dat valt nog altijd goed mee voor dit soort hoge velgen.

Hoger en breder achteraan

De voorkant is niet alleen vier millimeter lager dan de achtervelg, hij is ook twee millimeter smaller. De interne velgbreedte is respectievelijk 19 en 21 millimeter. Dat zou vooraan moeten zorgen voor een betere luchtstroom en achteraan voor meer stabiliteit en demping. We durven gerust zeggen dat deze wielen veel comfortabeler waren dan we hadden durven te vermoeden aan de hand van hun agressieve uiterlijk. We combineerden ze met verschillende banden van 25 millimeter breed en dat bleek een goede match.

Alleen de tubeless montage verliep minder vlot dan we hadden verwacht, al kan dat ook aan de stugheid liggen van de banden die net uit de verpakking kwamen. We moesten ze eerst met binnenband monteren, zodat ze mooi op vorm konden komen, en daarna lukte het wel meteen om ze met de bijgeleverde tubelessventielen en wat latexvloeistof op druk te krijgen. Daarna bleven ze overigens perfect op druk, wat duidt op een goede afsluiting tussen band en velg.

Upgrade qua vinnigheid

Over de rijkwaliteit kunnen we kort zijn: subliem! We zijn nochtans geen al te grote fans van velgen die hoger zijn dan 45 mm, maar deze Reynolds-wielen maakten elke fiets sneller. Het opvallendste daarbij is dat we bij drie van de vier testfietsen al overstapten van carbon wielen. Uiteraard is de stap van zware aluminium wielen naar hoge en vinnige carbon wielen altijd duidelijk merkbaar, maar ook bij de vergelijking met carbon wielen van Zipp en Miche haalde de Reynolds-set de bovenhand dankzij hun vinnigheid bij het aanzetten – ze zijn dus zeker voldoende stijf – en de vlotheid waarmee ze op snelheid bleven.

Gedurende de testperiode van vier maanden konden we geen enkele slijtage opmerken. De vrijloop ratelt nog altijd hetzelfde – duidelijk hoorbaar maar niet vervelend – en er is geen enkele slag in het wiel gekomen. Wat ons heel erg beviel, was het gedrag bij windvlagen. Vaak krijg je door een hoge velg dan een duw, waardoor je uit evenwicht raakt, maar bij deze hoge ARX-wielen bleef het gedrag heel voorspelbaar. Dat is uiteraard wat je wil als je in een peloton of op een smalle weg rijdt.

Geen addertje

Bij dit soort positieve testcommentaar verwacht je natuurlijk dat we eindigen met de vermelding van een exuberant hoge prijs, maar ook die valt mee voor een setje carbon wielen. De Reynolds AR 58/62 X DB kost 1300 euro, inclusief tubeless velglint en ventielen. Wil je liever een andere velghoogte, dan zijn er van 29, 41 en 80 mm. Er is nog een goedkopere AR-variant (met minder dure naven en spaken) en voor wie het summum wil, zijn er de Blacklabel Aero-wielen.