Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

2 op 3 blijft fietsen als het sneeuwt

Ook als er een stevige winterprik voorspeld wordt, blijft de meerderheid van de fietsers zijn tweewieler trouw. Dat blijkt uit metingen op de HST-route door de provincie Vlaams-Brabant.

Op de HST-route, een zogenaamde fiets-o-strade tussen Leuven en Brussel, heeft de provincie Vlaams-Brabant sinds juni tellers geplaatst om het gebruik ervan te monitoren. Uit de metingen van deze permanente fietsteller in Wilsele blijkt dat afgelopen maandag 3 december ondanks de voorspelde winterprik en de daadwerkelijke sneeuwval nog twee op drie fietsers in het zadel sprong.

De provincie Vlaams-Brabant vraagt dan ook extra aandacht van lokale besturen en het Agentschap Wegen en Verkeer voor het sneeuwvrij maken van druk bereden fietsroutes. Sneeuw ruimen met mechanische borstels geeft het beste resultaat.

“Sneeuwvrije fietspaden kunnen ook op veel bijval rekenen bij fietsers”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Julien Dekeyser op Mobimix.be. “In een enquête die in de lente werd afgenomen op de HST-route gaf 7 % van de fietsers zelf al aan dat dit echt nodig is. Met de eerste winterprikken ligt dat aantal wellicht nog heel wat hoger.”

VEGEN EN PEKELEN IPV ZOUT

Ook de Fietsersbond ijvert er voor om naast de wegen ook fietspaden sneeuw- en ijsvrij te maken. “Zout is niet altijd efficiënt om sneeuw op het fietspad te verwijderen”, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Omdat fietsbanden te dun zijn, verspreiden ze het zout niet zoals autobanden en daardoor doet het zout zijn werk onvoldoende. De wegbeheerders zetten op fietspaden beter veegmachines in die in de winter omgebouwd kunnen worden tot sneeuwruimers.”

Naast vegen is pekelen een goede en complementaire methode. Roel De Cleen: “Na het vegen zorgt de pekel ervoor dat het zout op het pad blijft liggen. De laatste restjes sneeuw worden weggewerkt en het fietspad kan weer tegen een nieuwe sneeuwbui.”

WERKSCHEMA EN COMMUNICATIE

De Fietsersbond vraagt ook een werkschema op maat van de fietsers. Dat schema brengt de belangrijkste fietsroutes in kaart, en duidt aan welke fietspaden en belangrijke fietsverbindingen eerst moeten geveegd worden. Uiteraard is een goede communicatie tussen de gemeenten en het gewest hier noodzakelijk. Ten slotte is het belangrijk dat fietsers weten welke fietsroutes eerst worden vrijgemaakt.

“Het is normaal dat niet alle fietspaden tegelijkertijd kunnen worden geruimd. Daarom is het voor fietsers handig om weten waar zij in eerste instantie wel vlot kunnen fietsen. Informeer de fietsers welke fietsroutes het eerst zullen geruimd worden”, geeft de Fietsersbond nog mee aan de gemeenten.