Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Aerodynamisch en toch koel

Een opvallende trend in de Tour zijn de aerohelmen. De Giro Air Attack is nog niet op de markt, maar prototypes ervan worden wel al volop gebruikt door een aantal profs.

Het is dat Maarten Tjallingi inmiddels thuis zit met een heupbreuk, maar voordien zag je hem regelmatig op kop sleuren, zeer herkenbaar aan zijn nagenoeg dichte helm. Ook ploeggenoot Mark Renshaw draagt dag na dag zo’n eierdop-geval. Het gaat hier om de nieuwe Air Attack van het Amerikaanse merk Giro, en hij appelleert aan dé trend van het moment: aerodynamica.

Op het laatste WK konden we al zien hoe Mark Cavendish met een speciale Specialized helm reed, eentje met een soort van doorzichtig deksel erop. Sindsdien kwam Lazer met een opklikbare aero-schaal voor zijn topmodel en waren er ook de dichte helmen van Kask, de helmenleverancier van Team Sky.

Er is dus volop aandacht voor het stroomlijnen van weghelmen. Toch weer typerend voor de innovatieve kracht en de neus voor trends die men bij Giro heeft dat het juist zij weer zijn die dit nieuwe concept als eersten lanceren. De Air Attack is ontworpen om zo min mogelijk luchtweerstand op te wekken. Dat betekent: geen abrupte randen maar een zo glad mogelijk oppervlak, soortgelijk als dat van een tijdrithelm.

Maar tijdrithelmen staan natuurlijk niet bekend om hun fantastische verkoeling. Giro vond de oplossing voor verkoeling voor de aero-weghelm in het Roc Loc Air systeem, een soepel kunststof passysteem dat minimaal contact maakt met de schedel en ervoor zorgt dat de helm overal 3 mm van het hoofd af zit. Lucht die op het voorhoofd aanstroomt, of door de luchtsleuven op de helm, wordt zo over het gehele hoofd heen geleid.

Uit metingen met de Giro Therminator – een speciaal geconstrueerd paspophoofd met ingebouwde temperatuursensoren op de schedel – kwam naar voren dat de Air Attack bij windhoeken van 0-15 graden 12% minder weerstand genereerde dan het normale (top)model helm Giro Aeon (en ook 12% méér weerstand dan de tijdrithelm Giro Selector). Het koelend vermogen bedroeg 90% van dat van de Aeon, de luchtigste helm in het gamma van Giro (en 156% van dat van de Selector). Neem je dan ook nog het gewicht in overweging dan geeft de Air Attack 37% toe op de Aeon (190 om 264 gram), en is hij 31% lichter dan de Selector (Air Attack Shield = met vizier weegt 296 gram, om 442 gram).

Niet verwonderlijk dat Giro de Air Attack positioneert tussen de Aeon (lichte, koele helm) en de Selector in (snelle helm). Op de presentatie van de helm vorige zaterdag in Luik gaf Giro nog enkele rekenvoorbeelden van wat de ogenschijnlijk minimale besparing aan luchtweerstand aan voordeel genereert over de langere afstanden die bij profs gebruikelijk zijn. Ze telden de etappes 1, 2, 4, 5, 6, 13 ,15 ,18 en 20 van de Tour 2011 op (totaal 1742 km waarin een Air Attack van pas had kunnen komen, geen bergritten dus) en rekenden uit wat gebruik van een Air Attack zou hebben opgeleverd ten opzichte van een Aeon. Liefst 13min24 sec winst, aldus Giro.

Een voorbeeld dat meer tot de verbeelding sprak was de laatste 602 meter die Bernard Eisel op 18 mei 2012 reed in etappe 13 van de Giro, als lead-out voor Cavendish. Hij leverde gemiddeld 697 Watt gedurende 34 seconden. Met een Air Attack op ipv een Aeon zou dat 0,24 seconden tijdwinst opleveren. Maar bij een snelheid van 64 km/u leg je in die 0,24 seconden wel 4,28 meter af, goed voor 2 fietslengten!