Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Alle vier de truien in de Tour behaald met Shimano Di2

Profrenners zijn de maatstaf als het aankomt op het beste materiaal voor de fiets en de Tour de France is het grootste platform voor het professionele wielrennen. Het is dan ook met trots dat Shimano verkondigt dat zowel het geel, de bollen, het groen als het wit behaald zijn met hun onderdelen.

Chris Froome en heel Team Sky reed met Pinarello-fietsen, Shimano-onderdelen en Continental-banden, maar zij zijn niet de enigen die met het Japanse materiaal rondreden. Michael Matthews en Warren Barguil (beiden Team Sunweb) en Simon Yates (Orica-Scott) wonnen het punten-, berg- en jongerenklassement met een Giant of Scott met Shimano Dura-Ace R9150. In de sprintetappes reed Matthews trouwens met een nog niet uitgebrachte Giant Propel Disc.

De Tour eindigde voor Shimano ook op een hoge noot, want Dylan Groenewegen gebruikt niet alleen Shimano Dura-Ace op zijn Bianchi Oltre XR4, maar rijdt ook met de Shimano S-PHYRE RC9 schoenen, S-PHYRE koerskleren en Shimano R-series brillen. De gloednieuwe Lazer Bullet aerohelm zal zijn snelheid op de Champs Élysées ook niet hebben afgeremd.

Van de 22 teams in de voorbije Tour zijn er acht rechtstreeks gesponsord door Shimano: Française Des Jeux, Trek-Segafredo, LottoNL-Jumbo, Team Sunweb, Orica-Scott, BMC, Bora-Hansgrohe en Team Sky, samen goed voor elf ritoverwinningen en alle zes de beslissende bergetappes (vanaf rit 13 t.e.m. 18). En dan heb je met AG2R, Astana, Bahrain-Merida, Cannondale-Drapac, Cofidis, Dimension Data, Direct Energie, Quick-Step Floors en Wanty Groupe Gobert nog negen ploegen die hun onderdelengroepen volledig of gedeeltelijk aankopen bij Shimano.

MEER REMKRACHT

De Tour de France van 2017 gaat de geschiedenis in als de eerste grote ronde waarin een renner een etappe wint op een fiets met schijfremmen. Marcel Kittel wist op overtuigende wijze de 2e, 6e, 7e, 10e en 11e etappe te winnen, met een Specialized S-Works Venge ViAS met Dura-Ace-schijfremmen. Steeds meer renners stappen over op schijfremmen en Marcel Kittel wil niet meer zonder. “Ik denk dat het belangrijk is om open te staan voor technologische innovaties. Daarom ben ik altijd op zoek naar manieren om mijn prestaties te verbeteren. Schijfremmen zijn een grote stap voorwaarts in de technologische ontwikkelingen die voor ons liggen.”

Waar velgremmen rechtstreeks tegen de velgrand aan drukken, brengen schijfremmen alle remkracht over op een remschijf die op de naaf is gemonteerd. Dit levert meer remkracht op, terwijl je de hendel minder hard hoeft in te knijpen voor deze kracht. Zo voorkom je dat je tijdens lange en steile afdalingen last krijgt van je handen. En voor zwaardere rijders is het makkelijker om genoeg remkracht te krijgen dan met velgremmen. De remkracht is eenvoudig aan te passen door de grootte van de remschijf te veranderen. Een grotere schijf vergroot de remkracht, terwijl een kleinere schijf gewicht bespaart voor rijders die de extra remkracht niet nodig hebben.

UITSTEKENDE CONTROLE

De remkracht van schijfremmen is strakker en voorspelbaarder dan die van velgremmen. Bovendien zijn de prestaties veel betrouwbaarder onder verschillende weersomstandigheden, vooral in vergelijking met velgremmen op carbon velgen. Dat is een combinatie die zwakke prestaties levert bij nat weer en oververhit kan raken als het droog is, zo legt Shimano uit. Marcel Kittel: “Schijfremmen bieden uitstekende controle en de instelmogelijkheden zijn een grote stap voorwaarts. Vooral in de regen helpen ze renners beter te remmen.”

WARREN BARGUIL EEN VAN DE EERSTE RENNERS MET NIEUWE POWERMETER

Een mooie ervaring voor Warren Barguil, die als een van de eerste renners reed met de nieuwe Shimano FC-R9100-P powermeter. Nu prestatiegegevens steeds belangrijker worden in trainingen en wedstrijden, neemt ook het belang van de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid toe. Barguil keek ernaar uit om de nieuwe powermeter te gebruiken in de Tour de France, omdat hij daarmee zijn tactiek kon bepalen op basis van nauwkeurige metingen van zijn vermogen.

Warren Barguil: “Als professioneel wielrenner kan ik niet zonder deze gegevens. Voor mij zijn deze gegevens essentieel tijdens trainingen, omdat ik hiermee het schema van mijn trainers precies kan volgen. Bovendien kan ik zien hoe het met mijn vorm is. En tijdens wedstrijden kan ik mijn prestaties in de gaten houden en mijn tactiek bepalen op basis van mijn vermogen. Het belangrijkste is dat de gegevens betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Mijn eerste indruk van de Shimano powermeter is zeer positief. De gegevens zijn consistent, het gebruik is zeer eenvoudig en het weegt bijna niks! Magnifique!”

De Shimano FC-R9100-P is een dual-sided powermeter die is verwerkt in het crankstel. Hij meet rechtstreeks het vermogen dat je levert aan beide kanten van de fiets. Deze meter is verreweg de meest objectieve manier om je prestaties te monitoren. Met de nauwkeurige gegevens kun je je trainingsschema optimaliseren en neem je altijd de juiste beslissingen tijdens wedstrijden.