Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Baggeren!

In de winter zoeken veel fietsers de velden en bossen op. Hoe bereid je jezelf en je mountainbike best voor op de modder? Cyclo Sprint zocht het uit in Do & don'ts.

In de winter zoeken veel fietsers de velden en bossen op. De wintertoertochten komen er aan. Mountainbikes worden van stal gehaald en blootgesteld aan niet al te propere weersomstandigheden. Modderparkoersen zijn meer regel dan uitzondering, en je kunt je daar maar best op instellen. Maar hoe maak je je fiets ‘modderproof’?

Het begint al met een goede voorbereiding. Je bike moet voorzien zijn op de slechte condities. Smeer je ketting met kettingolie die langer weerstand biedt aan vuil en water. Een ‘wet lube’ zal je ketting langer gesmeerd houden dan een ‘dry lube’. Deze laatste werd immers ontwikkeld voor droge omstandigheden en wordt snel weggespoeld zodat je een piepende, krakende en slecht schakelende ketting overhoudt. Controleer of je remmen nog in goede staat zijn, want die zien sowieso meer af en slijten heel snel tijdens een moddertocht.

De eeuwige zoektocht naar de perfecte band levert altijd meerdere antwoorden op, want niet iedereen is gebaat met dezelfde band. Een echte modderband is smal – smaller dan 1,9 inch – om door de bovenste modderlaag te snijden en rechtstreeks vast te grijpen op de hardere onderlaag. Sommigen opteren wel voor een bredere band vooraan, omdat je daarmee meer grip hebt in de bochten. Achteraan is dat minder noodzakelijk.

Een modderband heeft noppen die ruim genoeg uit elkaar staan, zodat ze de modder snel afgooien. Op die manier krijg je geen ophoping van modder op je band en blijf je grip hebben op de ondergrond. Als de modder aan je banden gaat blijven kleven, dan rijd je in feite met slicks en heb je geen enkele vorm van tractie meer. Ook een lagere bandenspanning is een vereiste.

Klikpedalen zijn handig, maar als je plots stilvalt in een slechte strook, wil je wel razendsnel eruit kunnen schieten. Stel ze dus relatief los in. Zo kun je er trouwens ook makkelijker weer inklikken, zelfs als er wat modder tussen je pedalen en schoenen blijft hangen. 

 







Cyclo Sprint
Het jaaroverzicht van Michel Wuyts en Jef Braeckevelt, het wielerjaar in beeld, het dubbelinterview met Sven Nys en Stefan EvertsJos Pauwels over zoon Kevin, het wedstrijdritueel van Tom Meeusen, fietsen met Lars Van Der Haar, sex(y) voor de wedstrijd Tessa Van Nieuwpoort, Sur Place special met 13 pagina’s fietstrips en nog veel meer in de nieuwe Cyclo Sprint, die vanaf maandag 6 december in de winkel ligt.