Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Bike Motion: de evaluatie

Cycling.be blikt nog een laatste keer terug op Bike Motion Benelux. Organisator VNU Exhibitions trok enkele opvallende conclusies uit de evaluatie van de fietsbeurs.






De meeste bezoekers kwamen naar Bike Motion voor nieuwe producten en ontwikkelingen. (foto bikemotion benelux)
De organisatie noemt Bike Motion Benelux “een goednieuwsshow” voor sportieve fietsers in Nederland en België. “De beurs stond in het middelpunt van de belangstelling van de sportieve fietsers en eindigde zelfs in de Twitter Top 10″, klinkt het.

De beurs trok in totaal 29.372 bezoekers, vorig jaar 29.942. Zij kwamen vooral naar de Jaarbeurs Utrecht voor nieuwe producten en ontwikkelingen (59%) en voor algemene oriëntatie op aanschaf van een fiets (27%). 

Van de bezoekers die van plan zijn een fiets te kopen, willen velen (41%) dat doen binnen de zes maanden. 58% kiest voor een racefiets, 36% voor een MTB en 12% voor een toerfiets. Van de bezoekers met aankoopplannen geeft de grootste groep (43%) aan het komend half jaar tussen de 2.000 en 4.000 euro te gaan besteden. 

SERIEUZE HOBBY

Ook gezien het aantal fietskilometers dat de bezoekers jaarlijks afleggen trok Bike Motion Benelux de sportieve fietsers die de hobby zeer serieus nemen: liefst een derde houdt de sportieve vorderingen bij met een trainingslogboek.

Meer dan de helft van alle bezoekers zit jaarlijks tussen 2.000 en 6.000 km in het zadel, 26% trapt tussen de 6.000 en 10.000 km weg en 10% komt daar zelfs bovenuit. De meeste bezoekers bezitten meerdere sportieve fietsen, de meesten hebben een racefiets (80%), gevolgd door de MTB (61%) en de toerfiets (26%).

MET DE FIETS OP REIS

Behalve door een groot aanbod sportieve fietsen werd Bike Motion Benelux gekenmerkt door de aanwezigheid van een recordaantal aanbieders in toeristische informatie. Deze reisspecialisten presenteerden zich in een gezellig straatje, dubbel in omvang ten opzichte van vorig jaar, en mochten zich verheugen in een grote belangstelling.

Opvallend veel sportieve fietsers kunnen hun tweewieler ook tijdens de vakantie niet missen: 12% gaat actief op pad via een reisorganisatie en 53% stelt de reis helemaal zelf samen. Een derde neemt de fiets mee met de auto. 

STANDHOUDERS POSITIEF





Peter Speltjens, Eddy Merckx Cycles: ‘Onze stand was constant druk bezocht’
Ook de standhouders waren positief over de beurs. “Onze doelstelling was om zoveel mogelijk aandacht voor ons merk te realiseren en daar zijn we in geslaagd”, concludeert Peter Speltens, marketing manager van Eddy Merckx Cycles. “Onze stand was constant druk bezocht. Bike Motion Benelux is wat ons betreft een manifestatie op Europees kwaliteitsniveau. Merken worden hier professioneel geprofileerd.”

Even goed te spreken als Speltens was bijvoorbeeld exposant Thierry Quicroit, salesmanager van het Franse Overstims: “We zijn al dertig jaar fabrikant van sportvoedingsproducten en zijn er klaar voor om de export uit te breiden. Vorig jaar hebben we Bike Motion Benelux bezocht om te zien of het iets voor ons was. We hebben ons ingeschreven en daar hebben we zeker geen spijt van. Voor ons is het belangrijk dat zowel de consument als de vakbezoeker onze producten leert kennen. We verkopen nu nog direct vanuit Frankrijk, maar we gaan via de contacten op de beurs ons netwerk op lokaal niveau uitbreiden.”