Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Britse undercoveragenten fietsen en beboeten

In en rond Birmingham rijden undercoveragenten rond op de fiets. Elke bestuurder die niet de benodigde ruimte verleent bij het inhalen, wordt door een agent in een wagen aan de kant gezet. Bedoeling is om de veiligheid van fietsers te verhogen door bestuurders bewuster te maken van het gevaar.

Mark Hodson is een van die agenten die in gewone kleren door de straten in de West Midlands, in het hart van Engeland, fietst. Zoals veel Britse fietsers draagt hij een camera, maar niet om na een ongeval zijn gelijk te bewijzen, wel om bestuurders te tonen hoe dicht ze naast hem voorbijreden. Wie minder dan anderhalve meter ruimte laat tussen auto en fietser wordt door een collega van Hodson aan de kant gezet, zo wordt uitgelegd aan de krant The Guardian. De zondaars krijgen de keuze: vervolging of een les van een kwartier volgen waarin wordt aangeleerd hoe je veilig een fietst inhaalt. De ergste gevallen of de recidivisten worden meteen vervolgd.

FIETSER ZELDEN DE OORZAAK

Het Britse verkeersreglement is minder duidelijk dan het onze. Daarin staat geschreven dat bestuurders ten minste even veel ruimte moeten geven aan fietsers als ze zouden doen bij een andere auto tijdens het inhalen. Dat dit niet vaak wordt opgevolgd, zie je in de ongevallencijfers. In vier jaar tijd zijn maar liefst 530 fietsers gedood of ernstig verwond bij verkeersongevallen in de West Midlands. Zo’n 70 % van de aanrijdingen met fietsers gebeuren aan kruispunten, de meeste gebeuren met een motorvoertuig en dan nog meestal doordat bestuurders de fietser niet hebben gezien. In niet minder dan 98 % (!) van de aanrijdingen lag de oorzaak bij een actie van een bestuurder en trof de fietser geen enkele schuld…

De nieuwe tactiek maakt deel uit van een initiatief van de politie van de West Midlands en het gemeentebestuur van Birmingham om fietsersveiligheid aan te pakken. In de proefperiode van vier dagen voor de effectieve invoering van het initiatief werden al meteen 80 mensen aan de kant gezet. Na drie maanden wordt de opleidingsfase vervangen door het afdwingen van de regels, want dan zou iedereen de boodschap moeten hebben begrepen. Later zullen er nog gerichte acties plaatsvinden, zoals dat met alcoholcontroles het geval is.

De hele operatie kost trouwens niet veel geld: 70 pond voor een mat die toont hoe je veilig inhaalt, plus een agent of vrijwilliger als fietser. Het is bovendien efficiënt, want in twee uur tijd kun je 20 bestuurders vervolgen.