Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Campagnolo Bora WTO is sneller dan de wind

Campagnolo stelde niet alleen zijn nieuwe 12-speed onderdelengroepen voor, maar breidt ook de Bora-wielencollectie uit. De Bora WTO komt in twee hoogtes en moet je volop aerodynamisch voordeel opleveren. Maar Campa vergat evenmin de andere kwaliteiten die een goed wiel moet bezitten.

Onlangs verbeterde Campagnolo nog het remoppervlak van de Bora-wielen – dat heet nu AC3, wat staat voor All Conditions Control en doet ook in de regen zijn werk – en die carbon wielen in 35 en 50 millimeter hoogtes staan mede door de andere eigenschappen (de preload op de naven is aanpasbaar, het velgbed is volledig dicht, het gewicht van het ventiel wordt gecompenseerd voor meer stabiliteit, het glanzende oppervlak is geen vernis maar is gewoon hoe de velg uit de mal komt, …) op een erg hoog niveau. Nu komt daar een extra type bij. De Bora WTO mikt op de snelheidsduivels die elk beetje aerodynamisch voordeel nastreven.

WTO staat voor ‘Wind Tunnel Optimized’ en moedt een veelzijdig aerodynamisch ontwerp bieden dat werkt in echte koersomstandigheden, zo verklaart Joshua Riddle van Campagnolo. De tests gebeurden trouwens met complete wielen, dus inclusief band. De Bora WTO wordt verkrijgbaar in twee hoogtes: de Bora 60 WTO komt in een wielset en krijgt USB-lagers, de Bora 77 WTO enkel als voorwiel (om te combineren met een dicht achterwiel) en met CULT-lagers. Volgens de windtunneltests van Campa zijn dit de efficiëntste wielen om de luchtweerstand te verminderen, zelfs tot op het punt dat je negatieve weerstand creëert. Ook de alu naaf is aerodynamisch gevormd, terwijl de aero spaken een diamantvorm kregen. Interne spaaknippels zul je hier niet zien, want die laten een opening achter en zorgen zo zelfs voor extra turbulentie – en daar komt dan nog het moeilijkere onderhoud bij.

De interne velgbreedte bedraagt 19 mm, wat goed past met 25/28 mm banden. Campa testte welk type banden het beste werken en kwam tot de conclusie dat tubeless het beste is, kort gevolgd door gewone banden met binnenbanden. Tubes komen op de laatste plaats, maar blijven natuurlijk populair in wegwedstrijden omdat ze toelaten dat je met een lekke tube blijft doorrijden, terwijl gewone banden van de velg zouden komen. In elk geval was de conclusie voldoende om de WTO’s meteen als 2-Way Fit aan te bieden, inclusief passende ventielen, zodat je ze meteen tubeless (zonder binnenband, dus) kunt gebruiken. Zo reed Tiesj Benoot zijn tijdrit in de Tirreno al met deze wielen en met tubeless band.

Het gewicht van de wielen (745 gram voor 77-voorwiel en 1540 gram voor 60-set) plaatst hen bovenaan in de ranglijst ten opzichte van de rechtstreekse concurrenten. Op officiële prijzen en beschikbaarheid is het nog even wachten, maar door de stevige claims kijken we alvast uit naar een test van deze nieuwe Bora’s.

In juli komen wel al de Bora One Disc-wielen beschikbaar in 50 millimeter hoogte. Eerder waren die er alleen in 35 mm.