Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Campenaerts: “Ik raad iedereen tubeless aan”

Distributeur Tehava maakte bekend dat het vanaf nu de fietsbanden van Goodyear zal verdelen in de Benelux en liet tijdens de online persvoorstelling Qhubeka-Assos-renner Victor Campenaerts aan het woord. Die verklaarde meteen zijn liefde voor de nieuwe tubeless banden en gaf enkele handige tips mee.

Tijdens de webinar kregen we niet alleen info over de fietsspecifieke machines in de Goodyear-fabriek in Taiwan, waardoor er een grotere precisie en nauwere toleranties mogelijk zijn, de testomloop met 12 types ondergrond, waaronder een Belgische kasseiweg, en de verschillende types banden (race, gravel, MTB en touring), maar konden we ook vragen stellen aan Victor Campenaerts. De 29-jarige Belg rijdt bij Qhubeka-Assos, dat sinds dit jaar wordt gesponsord door Goodyear. Het Amerikaanse merk maakte nog niet zo lang geleden zijn intrede in de fietswereld en de aanwezigheid in de WorldTour is een logisch gevolg voor een ambitieuze fabrikant.

Volgens de info die we kregen, rijden de renners voornamelijk op de tubeless banden en met wielenfabrikant Hunt hebben ze een geschikte sponsor die is gespecialiseerd in tubeless velgen. Goodyear geeft zijn tubeless racebanden het label ‘Tubeless Complete‘, wat inhoudt dat een speciale laag voor een betere dichting zorgt, waardoor er minder antilekvloeistof nodig is. Met de Dual Angle Bead, de hoekige bandhiel, krijg je een betere afdichting aan de rand en kunnen de banden zowel op gewone TLR-velgen als op hookless velgen worden gebruikt. Door gebruik van zowel Graphene als Silica in de Dynamic:GSR-rubbersamenstelling moeten er minder compromissen qua prestaties worden gesloten.

De Tubeless Complete-laag zorgt voor een betere afdichting. (afbeelding: Goodyear)

Victor Campenaerts lichtte zelf zijn bandenkeuzes toe: “Lichte tubelesswielen die een vergelijkbaar gewicht hebben zoals tubewielen zouden helemaal ideaal zijn, maar ik ben sowieso fan van tubeless, vooral vanwege de grip en zekerheid in de afdalingen. Op training reed ik vroeger altijd met zware, logge trainingsbanden die weinig grip boden in de bochten. Nu train ik met mijn echte wedstrijdbanden. Er zit antilekvloeistof in en ik ben er nog niet lek mee gereden. Maandag deed de vloeistof zijn werk in het begin van de etappe en besliste ik om op een geschikt moment van wiel te wisselen. Maak je hetzelfde mee in de finale, dan kan je gewoon voortrijden en moet je niet wisselen, wat een enorm voordeel is. Ik raad elke gewone fietsfanaat aan om te switchen naar tubeless, gezien de voordelen.”

Voormalig renner en huidig Qhubeka-Assos-ploegleider Aart Vierhouten benadrukte het comfortvoordeel: “Tubeless is veel comfortabeler dan een tube, waarmee je elk putje voelt. Je kan die laatste vergelijken met een sportwagen in de hardste stand op een slechte weg. Dankzij de breedte van 25 en 28 mm van een tubeless band krijg je minder trillingen door en het energieverlies dat je daardoor vermijdt, helpt je op het einde van een wedstrijd.”

Victor Campenaerts: “Sinds vorig jaar train ik met tubeless en wanneer ik nu in een wedstrijd bijvoorbeeld moet wisselen, voelt het vreemd aan om terug met een tube te rijden. Ik ben fan van de 28 mm en in een bocht heb je geen verrassingen. Met een smallere tube op hogere druk heb je meer last van bulten en impact, en dat voelt niet aangenaam aan in een bocht. Een snelheidsverschil is moeilijk te benoemen, want we reden en rijden met performante banden. AeroCoach, de Britse specialist ter zake, heeft alle data om al die zaken te testen en zij beschikken over de mogelijkheden om ons te zeggen wat de snelste optie is. Veel wedstrijden lopen over slechte wegen en vaak wordt de koers beslist op zo’n slecht stuk, waardoor je meer vertrouwen hebt om aan hoge snelheid te rijden dankzij een bredere 28 mm band. Op goede wegen is een 25 mm volgens de tests sneller, maar het verschil met 28 mm is zelfs op een perfecte weg minimaal, dus kies ik voor de 28 mm op  4,5 Bar. Het werelduurrecord brak ik met 19 mm met 15 Bar druk erin. Dat waren compleet andere omstandigheden. Het deel van 30 cm breed waarop ik reed, hebben ze twee weken lang twee keer per dag gepoetst, zodat het oppervlak perfect glad was. Op gewone wegen heb je uiteraard veel meer oneffenheden, waardoor je in feite een kleiner contactoppervlak krijgt met een bredere band, aangezien de smallere band een langer contactoppervlak zal hebben en dus een hogere rolweerstand zal opwekken.”