Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Cancellara won Strade Bianche met nieuwe Trek Domane (FOTO’S)

De Trek Domane waarmee Fabian Cancellara zaterdag als eerste over de streep kwam in Siena was niet de Domane die we momenteel in de winkel vinden. De nieuwe fiets heeft enkele opvallende kenmerken die we niet zien bij het huidige model. Bekijk hier de details!

Niets leuker voor een fietsenmerk dan dat een profrenner meteen wint met het allernieuwste model. Dat is exact wat Fabian Cancellara deed in de Strade Bianche met wat lijkt op de opvolger van de Trek Domane. De comfortracer/kasseifiets van het Amerikaanse merk draaide al een tijdje mee en het was dan ook te verwachten dat het met een nieuwe versie op de markt zou komen. De ontwikkeling van de nieuwe Domane lijkt volledig af, want de fiets waarmee Spartacus zaterdag reed, had al de speciale (en knappe) graphics en versieringen voor de Zwitser. De gouden badge op de bovenbuis met Tony M. slaat trouwens niet op tijdritrivaal Tony Martin, maar op het hoofdpersonage uit Scarface, Tony Montana. Dankzij de foto’s van GCN bij de start van de Strade Bianche kunnen we alvast wat speculeren over de eigenschappen van de gloednieuwe fiets.

Terwijl bij de originele Domane de zitbuis met een scharniersysteem aan de bovenbuis vasthing, om te kunnen doorbuigen en zo voor wat extra comfort te zorgen (de zogenoemde IsoSpeed Decoupler), lijkt de zitbuis deze keer in twee delen te zijn gemaakt. Het ene, voorste deel hangt vast aan de bovenbuis, terwijl het achterste gedeelte apart lijkt te staan van de rest. Zo zou er nog meer comfort kunnen worden gecreëerd. Bovendien zien we een blokje tussen de twee zitbuisdelen, wat suggereert dat je dat naar boven en onderen kunt verschuiven om het niveau van doorbuiging – en dus comfort – aan te passen aan je noden.

Ook aan de voorkant zien we vernieuwing. Terwijl de eerste Domane enkel een iets meer vooruitspringende voorvork had, die aan de patten abrupt naar achteren boog, lijkt de tweede versie iets extra te hebben binnenin (!) de balhoofdbuis. Althans, dat is wat we afleiden uit dat speciale, afzonderlijke kapje vooraan op het balhoofd en de aerodynamisch gevormde spacer met ‘Isospeed’ op vermeld. Misschien zit er een dempend elastomeersysteem in het balhoofd, maar daar hebben we voorlopig het raden naar. Zo zou de demping meer verdeeld kunnen worden over de hele fiets, waar dat bij de eerste Domane nog vooral aan de achterkant was.

Voor de rest valt vooral de meer gebogen achtervork op en de keuze voor direct-mount remmen, die aan twee punten op het frame zijn bevestigd. Het voordeel ten opzichte van traditionele remmen met één bevestigingspunt is dat je meer ruimte hebt om dikkere banden te monteren – altijd handig op een fiets die dient voor de kasseien en het vuilere werk.

Cancellara kiest wel nog altijd duidelijk voor de mechanische Shimano Dura-Ace. Elektronica is niet besteed aan de Zwitser van Trek-Segafredo, uitgezonderd dan bij het SRM-systeem voor vermogensmeting. Voorts zien we de gewone Bontrager-wielen en -onderdelen (let op die schitterende gepersonaliseerde stuurpen!), maar wel custom 25 mm tubes. We zullen de fiets in elk geval terugzien in de kasseiklassiekers bij ons en wie weet kunnen we dan meer nieuws en details geven. De standaard Domane die in de winkel komt, zal waarschijnlijk wel niet de geometrie (lange bovenbuis, korte balhoofdbuis) hebben die Trek hanteert voor Cancellara, want dit soort fietsen krijgt normaal een meer relaxte geometrie.