Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Canyon Aeroad CF SLX: meer dan een aerofiets

Canyon stelde net voor de Tourstart in Leeds de nieuwe Aeroad CF SLX voor, een aerofiets die wel beweert stijf, licht en comfortabel te zijn, én enkele leuke details heeft, zoals een geïntegreerde cockpit. Bekijk de fotospecial!

Een eerste opvallend element die de aerodynamische eigenschappen benadrukt, is het onderste gedeelte van de zitbuis dat zich rond het achterwiel vormt, een kenmerk overgenomen van de Speedmax CF tijdritfiets. Die zitbuis is duidelijk verdeeld in twee delen, waarbij het bovenste stuk deel uitmaakt van de zogenaamde C-shape, en overgaat in de staande achtervork en zo doorloopt naar de liggende achtervork en de hele voorkant van het frame.

Het was de bedoeling om de fiets minder ingewikkeld te maken, onder andere door een geïntegreerde cockpit (stuur + stuurpen samen, met kabels binnenin en plaats voor de Di2-verdeelbox) die verder geïntegreerd is in het frame door de Aerospacers. Verder zien we direct-mount remmen, maar geen achterrem onder het bracket. Daardoor moest Canyon de Shimano-voorrem achteraan monteren. Het bespaart de profmecaniciens wel gevaarlijke situaties als ze aan de achterrem moeten werken. De vorm van de Shimano Dura-Ace direct-mount remmen keert ook telkens terug in het frame, waardoor ze er echt deel van lijken uit te maken. De rest van het design moet daar niet voor onderdoen: de kleur van de streep op de bovenbuis komt overeen met die van het zadel en stuurlint. Het leverde de Aeroad CF SLX alvast de Best of the Best Red Dot Design Award op.

Het belangrijkste is natuurlijk de aerodynamica bij dit soort fietsen. Dat deel begon met wat uitleg: bij 0,5 % helling is vanaf 14 km/u de luchtweerstand je belangrijkste tegenstander en zelfs bij 4 % helling kun je beter investeren in minder luchtweerstand dan in minder gewicht. Canyon ontwikkelde het Trident-buisprofiel van 8 cm lang en 3 cm breed; een vorm die een bolle punt heeft, breder wordt en daarna terug wat smaller om te eindigen met een plat uiteinde. Het frame werd getest in de windtunnel bij hoeken van -20 tot +20°, maar aangezien uit tests bleek dat lage hoeken (dus rond de nul graden) het meest voorkomen, werden die als het belangrijkst genomen.

OOK STIJF, LICHT EN COMFORTABEL

Een fiets wordt meestal beoordeeld op vier waarden: aerodynamica, stijfheid, gewicht en comfort. Vaak betekent een focus op het eerste dat de rest er slecht van afkomt, maar met een gewicht van 960 gram in maat M zit dat alvast goed. In tegenstelling tot de vorige Aeroad heeft deze versie wel een dikke vorkbuis voor meer stijfheid. Compacte balhoofdlagers zorgen dat het frontale oppervlak toch beperkt blijft. Om het comfort niet in het gedrang te brengen, kozen de ingenieurs ervoor om de uitgerekte zitbuis (rond het achterwiel) niet door te trekken. Ook de dunnere aerozadelpen helpt het zitcomfort. Die zadelpen is er in twee versies en telkens met nog eens twee instelmogelijkheden dankzij de nieuwe (en lichtere) omdraaibare kop, namelijk 0-15 mm offset en 15-30 mm.

Voorts zijn het vooral leuke details die opvallen: de kabel voor de Di2-voorderailleur komt uit via de derailleurhanger, zodat je nauwelijks het kabeltje ziet, of de geïntegreerde zadelpenklem. Net zoals bij de vorige Aeroad kun je de vorksprong instellen dankzij een insert.

De Canyon Aeroad CF SLX komt er meteen in verschillende versies. De goedkoopste versie krijgt Shimano Ultegra 6800 aan ongeveer 2800 euro (prijzen nog niet definitief) en met gewone stuur en stuurpen in plaats van de Aerocockpit CF. De duurdere versies krijgen wel die geïntegreerde cockpit. Bestellen kan vanaf eind augustus.