Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Canyon komt met oplossing na stuurprobleem MVDP

Toen twee weken geleden een deel van Mathieu van der Poels stuur afbrak tijdens Le Samyn gingen de poppen aan het dansen. Sneller dan verwacht komt Canyon met een oplossing voor het Aeroad-cockpitprobleem op de proppen.

De communicatie tussen Canyon en de klanten werd gelekt door Belgische media en wordt ook deels bevestigd (maar ook deels verduidelijkt) door Canyon: “Het klopt dat we de Aeroad CF SLX- en CFR-klanten een bericht hebben gestuurd waarin we vertellen over oplossingen voor de problemen met de cockpit en de zadelpen (die laatste heeft last van versnelde slijtage, voornamelijk bij gebruik in slecht weer, red.). Vanaf juli is die aangepaste cockpit beschikbaar voor onze klanten. Om een compensatie te geven voor die vier maanden waarin de fiets aan de kant moet, bieden we respectievelijk 1000 en 1300 euro aan de SLX- en CFR-rijders (dat laatste model is het lichtste en dus ook duurste, red.). We gaan daarin ver, zoals je ziet, maar we willen vooral onze klanten tevreden houden. Er is één ‘maar’: we gaan dat bedrag niet meteen overschrijven, maar pas na het vervangen van de cockpit, zodat we zeker zijn dat alle cockpits worden vervangen en er dus geen problemen meer kunnen opduiken.”

Hoe het probleem met MVDP’s stuur kon ontstaan? “Alle ISO-normen tijdens de tests voorafgaande aan de productie van de nieuwe Aeroad zijn uiteraard gevolgd. De fiets is jaren in ontwikkeling geweest en er waren op dat vlak geen problemen tijdens de vermoeiingstests. Na de stuurbreuk van Mathieu in Le Samyn zijn we veel verregaander gaan testen. Dat heeft ons laten beslissen om voor alle zekerheid de cockpit op de plek van de breuk dikker te maken. Door de constructie met de afneembare ‘stuurvleugels’ is het eenvoudig om die delen te vervangen, dus dat is goed nieuws voor de klanten. We hebben onze aangepaste tests ook doorgegeven aan de verantwoordelijken voor de ISO-normen, zodat we hopelijk tot een veiligere standaard kunnen komen die iedereen moet volgen.”

Duidelijk antwoord

Het lijkt er dus op dat er bij Canyon geen grote problemen zijn gevonden, maar dat ze kiezen voor de zekerheid van een stevigere carbonconstructie. Feit blijft dat het stuur al een impact had gekregen en dat het daardoor verzwakt was en kon breken op het zwakste punt van de constructie. De directe en drastische aanpak lijkt vooral een sterk signaal naar de markt om duidelijk te maken dat het merk veiligheid op de eerste plek zet. Het antwoord op het probleem is duidelijk en genereus, maar betekent wel dat de getroffen Aeroad-fietsers tot de zomer moeten wachten om terug volop te kunnen genieten van hun knappe machine. Intussen kunnen ze wel al dromen van de upgrades die ze kunnen kopen met de ruime vergoeding die ze zullen ontvangen…

Zoals we HIER eerder al berichtten, rijden Van der Poel en een aantal andere door Canyon gesponsorde toppers met een aangepaste versie van de nieuwe Aeroad, terwijl anderen dan weer kiezen voor de vorige Aeroad of de Ultimate CF.