Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Canyon overtreft zichzelf met Exceed-hardtail

Canyon stelde net voor Eurobike een nieuwe 29er hardtail voor. De Exceed CF SLX is sneller, stijver, lichter en comfortabeler dan zijn voorganger, de Grand Canyon CF SLX. De fabrikant legt zelf even uit hoe dat komt.

De Grand Canyon CF SLX is helemaal geen zware of trage fiets, zo konden we zelf al ervaren tijdens een uitgebreide test vorig jaar. De opvolger bouwt voort op dat succes, maar moet door enkele radicale aanpassingen nog een stuk beter doen. Om het gewicht met zo’n 150 gram te laten zakken tot een indrukwekkende 870 gram in maat medium maakten de ingenieurs de oppervlakte van de nieuwe Exceed CF SLX gewoon een stuk kleiner.

Klinkt simpel, maar daarvoor waren heel wat ingrepen nodig. De verbindingen tussen de verschillende buizen zijn heel wat compacter zodat er geen overschot aan materiaal meer is op die plaatsen. Vooral op de verbinding tussen bovenbuis, zitbuis en achtervork zie je dat. Een eenvoudigere aanpak was om alle buizen zo recht mogelijk te maken, zonder onnodige bochten of buigingen. Voorts zijn de buizen zelf iets slanker geworden. Canyon spreekt zelf van het perfecte compromis tussen buisdikte en wanddikte van die buizen.

De vierde en laatste manier om het gewicht te verlagen was om met kleine ingrepen te werken, zoals de achterste remklauw die zo tussen de staande en liggende achtervork is geplaatst dat hij een structureel element van de fiets wordt. De voorderailleurklem is verwijderbaar en gebruikt dezelfde schroef om de klem en de derailleur vast te maken.

DUURZAAM, STIJF EN COMFORTABEL

Duurzaamheid kan wel eens een kritiek punt zijn in lichte frames. Canyon pakte dat aan door een interne rib te verwerken de onderkant van de bovenbuis en onderbuis. De Impact Protection Unit, de rubberen bumper op de bovenbuis die het stuur tegenhoudt zodat het niet tegen de bovenbuis kan klappen bij een val, blijft bewaard van de andere MTB-modellen.

Om de stijfheid niet in het gedrang te brengen met die gewichtsverlagingen, is gewerkt met een ander type carbonvezel met een hogere modulus. Dat type is iets brozer en wordt daarom alleen gebruikt op plaatsen die kritisch zijn voor de stijfheid.

Comfort was een ander belangrijk doel om naartoe te werken. Daarvoor verwerkte Canyon 6 mm verticale doorbuiging in het frame zelf, terwijl de speciale VCLS-zadelpen voor 5 mm extra zorgt. Voorts zien we interne bekabeling die ook klaar is voor Di2 en een dropper post en een stijvere steekas achteraan.

De geometrie kreeg een kleine aanpassing: de reach is één cm langer, zodat met een kortere stuurpen kan worden gewerkt, zoals de moderne trends dat voorschrijven.