Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Dag van de Slaap: 10 tips voor betere nachtrust

Een goede nachtrust werkt goede fietsprestaties in de hand. Ter ere van de Internationale Dag van de Slaap geeft een expert je 10 tips om ook 's nachts optimaal rendement te halen.

De tips komen van Jan Bourgois en zijn medewerkers. Bourgois is professor inspanningsfysiologie aan de Universiteit Gent en hij is ook al twintig jaar physical coach van Telenet Basketbal Club Oostende. Hij geeft deze tips …

1. Hou regelmatige bedtijden aan.

2. In het weekend extra lang uitslapen, is geen goed idee. Sta maximaal één uur later op dan gewoonlijk.

3. Ga pas naar bed wanneer je je slaperig voelt.

4. Draai de wekker om. Het zien van de tijd kan voor onrust zorgen.

5. Lukt slapen niet, blijf dan niet liggen, maar sta binnen het halfuur terug op.

6. Ontspan je voor het slapengaan: bouw de dag af en vermijd inspannende lichamelijke of geestelijke activiteiten tijdens het laatste uur. Leg ook je iPad en tablet aan de kant.

7. Doe geen dutjes in de late namiddag. Voor 15u kan een dutje van een halfuur wel, op voorwaarde dat het de nachtelijke slaap niet beïnvloedt.

8. Vermijd cafeïne in de late namiddag en ’s avonds. Beter geen koffie, thee, cola of chocolademelk na 15u.

9. Alcohol als slaapmutsje is geen goed idee.

10. Ga niet slapen met een lege of een overvolle maag.