Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

De eerste impressies vanop Eurobike

Eurobike 2011: volop nieuwe dingen, volop mooie dingen. Na de DemoDay bezocht Cycling.be deze morgen ook de hal met de belangrijkste kledingmerken, met heel wat zonnige verschijningen...

Schijfremmen, de toekomst?







foto roel van schalen
De DemoDay op Eurobike bood de kans om fietsen en onderdelen te testen voorafgaand aan de beurs. Uw verslaggever ter plaatse testte een Stevens cyclocrossbike met schijfremmen en de eerste indrukken zijn zeer positief.

Er zijn nog geen hele volksstammen ingesprongen op het gegeven dat schijfremmen op crossfietsen sinds vorig jaar zijn toegestaan door de UCI. Het Duitse Stevens deed dat al wel, en voor 2012 leveren ze al een prima middenklasser van aluminium met Avid schijfremmen erop.

Het aluminium is stijf en comfortabel genoeg voor op de ruwe ondergrond waarop je met zo’n bike rijdt. Het remmen is een verademing vergeleken met de gebruikelijke cantilever-types, al krijg je natuurlijk ook weer te maken met licht aanslepende schijven, die dan een vervelend piepgeluid voortbrengen. Crossen zal nooit zonder ploeteren gaan, maar daar is het voor bedoeld, niet?

Een uitgebreid verslag over de 1699 euro kostende Stevens vind je in het oktobernummer van Cyclo Sprint, waar tegelijkertijd ook de Cyclocross Special bij inbegrepen zit.

Zipp 303 met Firecrest-profiel

Het succesvolle Firecrest-profiel komt na zijn introductie bij de hoge 404 velgen en bij de nog hogere 808 wielen in 2012 ook terug bij de 303’s, een robuuste kasseienvreter- annex crossvelg.







foto roel van schalen
Als je iets ontdekt dat goed is, dan duurt het niet lang eer de concurrentie ‘met je mee gaat denken’. Bij Zipp ondervinden ze dat ook. Hun vinding dat aero-profielen die in de luchtvaartindustrie worden gebruikt niet via een 1-op-1 omzetting naar fietsen en fietsonderdelen kunnen worden getransformeerd omdat er sprake is van totaal verschillende snelheden, begint navolging te vinden. Met het ruim een jaar geleden gepresenteerde Firecrest-profiel braken de Amerikanen met de vlakke, spits toelopende velgprofielen die tot dan toe gangbaar waren. Door een soort van bubbel in het profiel aan te brengen komt de wind vanaf het voorste deel van het wiel meer gestroomlijnd aan op het achterste deel van het wiel en dat creëert een zelfcorrigerend wiel, een gegeven dat vooral bij hoge velgen bijzonder van pas komt, omdat die bij zijwind de neiging hebben weg te draaien van de rijrichting.

De eerste toepassing van Firecrest was er op de 404 en 808 wielen, met hoge tot zeer hoge velgen. Het effect ervan konden we duidelijk vaststellen op uitgebreide testritten en het is dan ook niet onlogisch dat Zipp zijn succesvolle vinding verder benut. «Enerzijds zijn we vereerd dat ons denkwerk wordt opgepikt door de concurrentie, anderzijds is het natuurlijk zuur dat anderen proberen dat werk te kopieren», zo liet marketingmanager Andy Paskins ons weten. “Maar natuurlijk gaan we door op de ingeslagen weg. De 303 is volledig vernieuwd. Natuurlijk is er het Firecrest-profiel maar ook hebben we gewerkt aan de duurzaamheid van de wielen. Afgeronde velghoeken maken de kans op stootlekken nog kleiner en ook de naaf is verbeterd. Door het lager aan de niet-aandrijfzijde naar buiten te plaatsen is de stijfheid een stuk toegenomen. Dat maakt dit wiel bij uitstek geschikt voor klassiekers en voor cyclocross.”

Er komen twee kleurenversies van de Zipp 303: Beyond Black heeft zwarte naven, spaken en bestickering. Bij Falcon Grey vind je zilveren spaken en nippels en zilveren stickers. De tubeversie gaat 2100 euro kosten, van de draadbanduitvoering word je 2500 euro armer.

Gonso ziet het zonnig 







foto roel van schalen
In de hal met de belangrijkste kledingmerken waren er heel wat zonnige verschijningen terug te vinden, zoals bij het Duitse Gonso. Gonso is niet direct het merk van de hightech innovatie en de exotische stoffen, maar je kunt er wel terecht voor moderne looks en no-nonsense fietskleding. Het zonnige zomermeisje op de foto heeft een Luisa Bike Jersey aan, en zeg nu zelf, het shirt staat haar beeldig.

Een race-snit, een opstaande kraag, drie achterzakken en reflecterende striping en ademend Dry Pikee stof, meer hoeft dat natuurlijk niet te zijn voor 49,95 euro. Verkrijgbaar in een heleboel maten, ook de hele grote, want Gonso is het merk bij uitstek voor grote maten.

Campagnolo conceptstores op komst plus schoenen

Ook Campagnolo Sportswear gaat zijn klanten verwennen met aan het merk toegewijde winkels. De eerste Benelux-vestiging moet in november openen in Borger nabij Zwolle, een tweede volgt in Apeldoorn.

Conceptstores vinden sinds enkele jaren ook in de fietsenbranche steeds beter hun weg. Campagnolo Sportswear (CSW) sluit zich nu ook aan bij de merken die hun klanten net dat beetje extra special feeling willen bieden wat een exclusief merk onderscheidt van de rest. Aan het eind van dit jaar start CSW met twee winkels in Nederland, maar België zal binnen afzienbare tijd volgen, aldus Pascal Arts, de verantwoordelijke voor CSW in de Benelux.







foto roel van schalen
De conceptstores worden volledig op maat gemaakt, al is er natuurlijk een gemeenschappelijke uitstraling. Bij CSW zul je een inrichting vinden met lichte, natuurlijke kleuren en uiteraard vind je in de rekken de complete collectie van het hightech merk terug.

Verder bouwt CSW druk aan een netwerk van webshops waarbij je overjarige kleding via internet thuis kunt laten bezorgen, tegen 20-30% gereduceerde prijzen.

Van het productfront was er ook nieuws te rapen. Allereerst komen er mtb-shorts op de markt, baggy trousers zonder zeem, met daarnaast een lijn van fietsondergoed met zeem. Maar de grote verrassing is de stap van CSW naar fietsschoenen, al moeten we nog wachten tot 2013 voor die in de winkels liggen. De schoenen zijn nu in de testfase, en moeten op de volgende Eurobike klaar zijn voor presentatie.