Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

De laatste tips voor D-day

Zaterdag is het zover. Hét hoogtepunt van het jaar voor elke wielertoerist. Kom optimaal aan de start van de Ronde en overloop snel nog de laatste tips van Sven Nys en zijn coach Paul Van Den Bosch!






Sven Nys en Paul Van Den Bosch geven in hun Trainingshandboek voor Wielertoeristen heel wat tips om alle hellingen en kasseistroken goed door te komen. (foto belga)
In hun ‘Trainingshandboek voor wielertoeristen’ spenderen Sven Nys en zijn coach Paul Van Den Bosch een volledig hoofdstuk aan de Ronde van Vlaanderen en de voorbereiding daarop. Voor trainingstips is het nu te laat, maar de volgende details kunnen in de laatste rechte lijn zeker nog van pas komen!

DE DAG TEVOREN

Stel van tevoren een checklist op van wat je nodig zult hebben en neem de avond voor de tocht de tijd om alles klaar te leggen: je uitrusting, voeding, materiaal en toebehoren. Leg je fiets en sporttas indien mogelijk al de avond voor de rit in de auto.

De dag voor de wedstrijd moet je zeker voldoende drinken, want veel wielertoeristen beginnen al gedehydrateerd aan de rit. Eet ook genoeg koolhydraten zoals pasta, bananen, rijst en brood, want die geven je energie de dag erop.

DE OCHTEND VAN DE RIT

Ontbijt zo’n drie tot twee uur voor de start, maar zeker niet later. Zo voorkom je dat het bloed naar je maag gaat tijdens het fietsen, in plaats van naar je spieren. Maar maak zeker niet de fout om je ontbijt te verwaarlozen, want tijdens de wedstrijd zul je de opgedane energie goed kunnen gebruiken.







Eet zowel voor als tijdens de rit voldoende. (foto belga)
Let erop dat je zeer veel koolhydraten opneemt, maar wel onder de vorm van vezelarme voeding. Witte pasta of wit brood met confituur dus, en geen bruin brood of muesli, want dat stimuleert de darmen.

En drink regelmatig koolzuurvrij water tussen je ontbijt en de start. Het zal je helpen om goed gehydreerd te vertrekken. Pas tien minuten voor de start mag je nog een sportdrank drinken.

VOEDING

Maak vooraf een nauwkeurige schatting van het aantal uren dat je op de fiets zult zitten en waar de bevoorradingsposten zich bevinden. Zo kun je uitrekenen hoeveel drank (500 tot 750 ml per uur) en koolhydraten (60 g per uur) je moet meenemen om de hele rit over alles te blijven beschikken. In dorstlessers en isotone dranken zitten net genoeg suikers.

Af en toe mag je ook wat vast voedsel eten. Voor Sven Nys betekent dat meestal een aantal mueslirepen en broodjes met jam en hij heeft daarnaast ook altijd enkele gels (vloeibare suiker) bij. Klassiek bij het wielrennen zijn rijsttaartjes, maar die zijn vrij vet en belasten de maag.

MATERIAAL

De Ronde is een heel veeleisende wedstrijd voor de deelnemers én hun materiaal. Controleer daarom de dag voor de rit of alle bouten voldoende vast zijn. Houd er ook rekening mee dat je ketting het veel zwaarder te verduren krijgt dan gewoonlijk.







De kasseien zijn zwaar voor renner én fiets. (foto belga)
Kies voor een buitenband die niet te smal is. Een dikkere band geeft een veel comfortabeler gevoel op de kasseien. Belangrijk is ook dat je niet te veel lucht in de banden hebt, 5,5 tot 6 bar volstaat. Zo krijg je meer grip op de kasseien, zeker als het regent. 

Hou er wel rekening mee dat je met minder goed opgepompte banden ook sneller lek rijdt. Extra lint op je stuur kan er ook voor zorgen dat je greep beter is en de schokken beter opgevangen worden.

HET JUISTE VERZET

De beklimmingen van de Ronde van Vlaanderen zijn wel heel steil, maar nooit echt lang. Dat betekent dat vooral voor de sterke renners het verzet niet extreem klein moet zijn, zij kunnen zo hun kracht ten volle benutten.

Kies voor het grootst mogelijke verzet dat je nog rond krijgt op de hellende stroken. Sven Nys kiest zelf voor 52/39 vooraan en 12/27 achteraan. Tussen de hellingen is het raadzaam om zo veel mogelijk op souplesse te rijden.

KLEDIJ







Zorg er voor dat je altijd een regenjasje bij de hand hebt. (foto belga)
De juiste kledij is natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden. Omdat je voor een zware inspanning staat, is het best om niet te veel kledij te dragen zodat je lichaam kan ventileren. 

Zorg dat je een regenjasje bij hebt voor als er een voorjaarsbui valt. Als het nat is, koel je immers zeer snel af. Kies in ieder geval voor ademende kledij die regen tegenhoudt, maar tevens ook het zweetvocht verdampt.

HOU HET VEILIG

De Ronde van Vlaanderen heeft zoveel succes dat je vaak gedwongen bent in groep te rijden en dat vergt toch een zekere vaardigheid. Als je daar geen ervaring mee hebt, moet je extra alert en geconcentreerd zijn.

Het gaat hier ook om een tocht op de openbare weg. Respecteer dus de verkeersregels, daar wordt immers streng op toegekeken. Vlieg niet zomaar een bocht in zonder te kijken of er een tegenligger komt. Fiets op het fietspad zoveel je kunt. En een helm is absoluut een must!
 
NU IS HET AAN JOU!

Met deze tips in het achterhoofd en hopelijk een stel goede benen wordt de Ronde vast een onvergetelijke belevenis. Als je nog niet ingeschreven bent, kan je dat ter plekke nog doen. Op vrijdag 2 april tussen 11u en 19u op de binnenkoer van het stadhuis, Centrumlaan in Ninove. Op zaterdag 3 april vanaf 7u geopend op de Martk in Brugge (260 km) of in in het PTI, Centrumlaan in Ninove (overige afstanden).

Voor een uitgebreid verslag, foto’s en een videoreportage kan je vanaf zaterdag terecht op Cycling.be.











Cycling.be in de laatste rechte lijn naar de RVV voor Wielertoeristen








ZATERDAG: Uitgebreid verslag, foto’s, video