Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

De Tour van Oli (1): ‘Tijdens voorbereiding zoek ik optimale balans tussen training en rust’

Hoe stoomt een renner zich klaar voor de Tour? Wij kregen dankzij auto- en fietsbandenproducent Continental een unieke inkijk in de Tourvoorbereiding van onze landgenoot Oliver Naesen. "Weken volgens het stramien trainen-eten-slapen leven en vlak voor de Grand Départ voelen dat zowel mijn benen als mijn banden onder de juiste spanning staan: het geeft een geweldige kick."

Oliver Naesen: “Wanneer ik me voorbereid op een belangrijke afspraak zoals de Tour, zijn drie zaken uiterst belangrijk om in vorm te geraken. Alles begint natuurlijk bij training. Door mijn lichaam in de aanloop naar de Tour op de juiste momenten de juiste prikkels te geven, stoom ik me klaar voor wat komen gaat. Voorts zorg ik ervoor dat ik tegen de eerste wedstrijddag het juiste competitiegewicht te pakken heb. In het geval van de Tour is dat zo licht mogelijk – zonder in te boeten aan kracht en fysieke paraatheid, uiteraard. Tot slot is het eveneens cruciaal om zo goed mogelijk uitgerust te zijn tegen het vertrek. In een slopende grote ronde van drie weken kan je elk tikkeltje energie gebruiken. Het komt er met andere woorden op aan om zowel ’topgetraind’ als ’topuitgerust’ aan de start te verschijnen.”

“In trainings- en voorbereidingsperiodes hecht ik veel belang aan een goed dagritme. Ik sta telkens op om 7u30, waarna ik rustig ontbijt met mijn vriendin. Vervolgens ga ik trainen – meestal met mijn kameraden van de Parelvissers. Na thuiskomst volgt er een kleine, lichte lunch en een korte rustperiode met wat Playstation of een serie op Netflix. In de loop van de namiddag las ik een fitnesssessie van een 30 minuten tot anderhalf uur in. Tot slot is het avondeten, goed rusten en op tijd het bedje in.”

“Niet iedere renner waagt zich na een fietstraining ook nog eens aan een fitnesssessie met core stability-oefeningen. Ik voel echter dat ik daar geweldig veel baat bij heb. Koersen is niet alleen je benen versterken, maar ook je romp en bovenlichaam onderhouden. Al te veel spiermassa hoef je daarbij niet te kweken, maar mijns inziens boet je op de fiets toch in aan efficiëntie als je bovenlichaam te zwak is. Voor mij persoonlijk zijn core stability-oefeningen bovendien een uitstekende manier om gewicht te verliezen. Ik val er makkelijk van af en word er sterk van, dus dat is een win-winsituatie!”

“Of ik ook andere sporten beoefen in de aanloop naar belangrijke koersen? Neen, dat heeft niet veel nut. Tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen ga ik weleens lopen, zwemmen, voetballen of tennissen. In november probeer ik de fiets zo veel mogelijk aan de kant te laten en onderhoud ik mijn conditie met andere sporten. Maar in functie van de Ronde van Frankrijk zijn fietsen en core stability de enige trainingen die tellen.” 

“Wanneer ik zaterdag aan de start van de Tour verschijn, moet ik het gevoel hebben dat ik me optimaal voorbereid heb. Fysiek mag ik niets aan het toeval hebben overgelaten, en ook qua materiaal moet alles tiptop in orde zijn. Voor de start nog even een kleine controle van mijn fiets en mijn Continental-banden: het hoort er allemaal bij. Dat geeft me dat laatste beetje vertrouwen dat ik nodig heb om er drie weken voluit voor te gaan.”

Ook deze zomer steeds met de beste banden onderweg, op de fiets én met de auto.