Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Duel: Factor versus BMC

Aerofietsen worden lichter en klimfietsen worden sneller. Ook deze twee Worldtour-toppers zijn naar elkaar toegegroeid. Net zoals de Cannondale Supersix, Giant TCR, Specialized Tarmac of Scott Addict kan de nieuwe BMC Teammachine van AG2R Citroën en Qhubeka ASSOS profiteren van wat aerodynamisch voordeel. Beïnvloedt dat zijn uitstekende reputatie als perfect uitgebalanceerde racefiets? De nieuwe Factor van Israel Start- Up Nation wil dan weer wat rijkwaliteit toevoegen aan een aerodynamisch geoptimaliseerd ontwerp. Wordt het daardoor een speels veulen in de plaats van een lompe blok, het jammerlijke lot dat veel andere aeroracers beschoren is?

De tijd van de lompe aerofiets is voorbij. Qua stijfheid moesten ze niet onderdoen voor andere racefietsen, maar speels kon je ze bezwaarlijk noemen. Gelukkig staat de tijd niet stil en vonden fabrikanten manieren om snelheid en rijgenot dichter naar elkaar toe te laten groeien. Deze BMC en Factor zijn daar twee uitstekende voorbeelden van.

Israel Start-Up Nation rijdt dit seizoen met Factor en de renners zetten dat al goed in de verf. Zowel publiekstrekker Chris Froome als Alex Dowsett gooiden al een videotest van de nieuwe Ostro VAM online, maar terwijl de voormalige Tourwinnaar focuste op de aanpassing naar schijfremmen, was het bij Dowsett duidelijk dat hij al met heel wat meer fietsmerken en -modellen ervaring had en deze Ostro hoog inschatte. Van Belgische kant zullen we Sep Vanmarcke, Jenthe Biermans, Ben Hermans en Tom Van Asbroeck op deze fiets zien. Momenteel rijdt de ploeg echter met ofwel de lichte O2 VAM of de stevigere, aerodynamische One, nadat Van Asbroeck af te rekenen kreeg met een afgebroken vorkbuis tijdens de Omloop Het Nieuwsblad. De gewone consument moet zich geen zorgen maken, want de breuk kwam doordat de mecaniciens de vork hadden aangepast. Aangezien alle ploegfietsen die ‘behandeling’ hadden gekregen, heeft Factor alle Ostro’s van het team tijdelijk op non-actief gezet. Dat ze daardoor een fantastisch reagerende fiets moeten missen, konden wij uit eerste hand ervaren.

BMC VS FACTOR

Terwijl de Ostro een aerodynamisch geoptimaliseerde fiets is die qua rijgedrag is geperfectioneerd, is de BMC Teammachine een voorbeeld van een toonaangevende allround racefiets die een stevige snuif aerodynamica kreeg toegediend. Ondanks de strikte keuze voor schijfremmen moest deze nieuwe SLR nog lichter en responsiever dan zijn voorgangers worden. Opvallen doet hij na meer dan een decennium in het profpeloton nog altijd. Naesen, Van Avermaet en de andere renners van AG2R Citroën rijden met een wit-rode versie, terwijl Campenaerts bij Qhubeka ASSOS met de zwart-rode uitvoering rondtoert. Wij kregen de persoonlijke fiets van Oliver Naesen even in bruikleen. Deze Teammachine blijft onmiskenbaar een BMC en, zoals dat hoort bij de innovatieve Zwitsers, was een nog verder doorgedreven integratie onvermijdelijk. Het leverde enkele unieke kenmerken op.

Lees het volledige artikel in de tweede editie van de nieuwe Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!