Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Duel: Merida Reacto Team-E vs. Lapierre Aircode DRS 8.0

Wat ben je met een op-en-top aerodynamische fiets als hij stuurt als een platte kar van de Colruyt? En wat heb je aan een vederlichte klimfiets waarmee je op onze Vlaamse wegen van betonplaat naar kassei stuitert? Dat de grens tussen die verschillende types fietsen tegenwoordig gelukkig helemaal vervaagt, bewijzen de Merida Reacto Team-E van Bahrain-Victorious en de Lapierre Aircode DRS 8.0 van Groupama-FDJ. Twee aeroracers met een heerlijk allround karakter. Stijf, efficiënt, gestroomlijnd en toch ook licht, speels én comfortabel. Dit ‘Duel’ zette onze Strava-PR’s nog een keertje op scherp.

De tijd dat de term ‘aeroracer’ nog een chic synoniem was voor een ietwat lomp ogende, knetterharde en veelal zwaardere racefiets, ligt al een tijdje achter ons. We komen almaar dichter bij de heilige graal: één fiets die uitblinkt op elk terrein. Enerzijds bewijzen de Specialized Tarmacs, Cannondale SuperSix’en en Trek Emonda’s van deze wereld dat je ook uit lichtere ‘klimfietsen’ aerodynamisch voordeel kan puren. En anderzijds worden de laatste generaties aerobikes steeds veelzijdiger. De voortdurend verbeterende carbontechnologie stelt de ingenieurs van fietsenmerken tegenwoordig in staat om frames in elkaar te puzzelen die als een Japans fileermes door de lucht klieven én tegelijk superstijf, licht en comfortabel zijn.

Twee exemplaren uit die laatste categorie zijn de Lapierre Aircode DRS 8.0 en de Merida Reacto Team-E. Fietsen van de respectievelijk derde en vierde generatie. Het zijn doorontwikkelingen die jaar na jaar bekeken en herbekeken worden om ze steeds beter te maken. Elk detail wordt onderzocht en nieuwe technologieën worden aangewend om de renners in het profpeloton op deze fietsen te doen uitblinken. Op de Lapierre Aircode DRS maakte Arnaud Démare vorig jaar brokken in de Giro d’Italia, met vier ritzeges en eindwinst in het puntenklassement tot gevolg. En Sonny Colbrelli van Bahrain-Victorious sprintte deze zomer naar de Italiaanse kampioenentrui op de Reacto Team-E. Zal het de sympathieke Italiaan met deze fiets lukken om zijn vele ereplaatsen en overwinningen in het kleinere rondewerk te bekronen met een echt ‘grote vis’?

De kleurencombo bij de Reacto Team-E – oranje, rood, zwart en blauwe details – is exact dezelfde als bij de Merida-fietsen van Bahrain-Victorious.

Hoekig versus vloeiend

Of Démare en Colbrelli winnen of niet: aan de fietsen mag en zal het niet liggen. Beide heerschappen beschikken over laagvliegers die op aerodynamisch vlak alle vakjes afvinken: volledig geïntegreerde bekabeling, een cockpit met vlak stuur, 55 mm hoge topwielen, een vorkkroon die verzonken zit in de balhoofdbuis … Alles volgens het boekje. Waar de fietsen wel duidelijk in verschillen, zijn de buisvormen en overgangen tussen de framebuizen. De Merida Reacto Team-E oogt heel erg hoekig, terwijl de Fransen het met hun Lapierre over een andere boeg gooien. Daar ligt de focus eerder op een vloeiend lijnenspel.

Lees het volledige artikel in de vijfde editie van Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel, HIER online te bestellen of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!