Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Duel: Pinarello Crossista+ vs. Specialized S-Works Crux

Pinarello en Specialized zijn twee iconen uit de WorldTour, maar op winterse zondagen zijn ze minder aanwezig tijdens het uurtje veldrijden op tv. Voorlopig zijn het de minder bekende namen die met de Crossista en Crux racen, maar eens Tom Pidcock en Zdenek Stybar opnieuw het veld in duiken, zou daar verandering in moeten komen. Cycling mocht beide fietsen grondig vuilmaken en daarbij sloeg de weegschaal (letterlijk) aan één kant door.

Maghalie Rochette is de bekendste naam die al met de nieuwe S-Works Crux rondreed. Nog voor de officiële introductie in oktober won de Canadese er een gravelrace en drie Amerikaanse crosswedstrijden mee. Dat zijn al meteen serieuze adelbrieven. In Europa zagen we onder andere de jonge Brit Cameron Mason en de twee Franse zussen Hélène en Perrine Clauzel mooie resultaten neerzetten aan boord van de Crux. Volgens onze contacten bij Specialized zou Zdenek Stybar helemaal weg zijn van de nieuwe crossfiets, maar het is nog even afwachten wanneer en hoeveel hij deze winter zal crossen. De Pinarello Crossista was nog niet in beeld, maar als iemand in staat is om een mooi inhaalmanoeuvre te maken, dan is het wel olympisch kampioen crosscountry Tom Pidcock.

Racefiets als voorbeeld

Zowel de Amerikaan als de Italiaan zijn gevormd naar het voorbeeld van de lichtste racefiets uit het gamma. Toen Pinarello de Crossista voorstelde, was die duidelijk het crossbroertje van de F10, die toen het topmodel was. Er bestaan twee uitvoeringen: de gewone en de Crossista+. Wij kregen deze laatste toegestuurd, en die is net zoals de huidige Dogma F gemaakt van Torayca T1100 1K-carbonvezel met Nanoalloy Technology, wat nog altijd het lichtste materiaal is dat ze bij Pinarello gebruiken. Bij de eerste aanblik weet je meteen dat je met een ‘Pina’ te maken hebt. De rondingen en zwierige vormen zijn duidelijk aanwezig. Ze hebben echter ook een functioneel nut. Zo moet de gebogen achtervork voor wat schokdemping zorgen en zijn de bovenbuis en de afgeronde aansluiting met de zadelbuis zodanig vormgegeven dat je de fiets gemakkelijk op je schouder kan dragen. De rest van het frame is niet alleen ontworpen om aerodynamisch te zijn – wat bij een racefiets natuurlijk veel belangrijker is vanwege de hogere en constantere snelheden – maar ook om ophopingen van modder te minimaliseren.

Specialized trok lessen uit de ontwikkeling van de Aethos – inderdaad, een klimmersfiets – en hanteert daarom ook voor deze Crux rondere buisvormen met een kleinere diameter om stijfheid, gewicht en soepelheid perfect op elkaar te kunnen afstemmen. De dikte van het carbon is consistent en de structuur loopt mooi door over het hele frame, zonder gebruik te maken van al te ingewikkelde carbon vormstructuren. Evenmin ingewikkeld: de ronde zadelpen met externe zadelpenklem, de kabels die niet door het balhoofd lopen en het BSA-schroefbracket – ook Pinarello gebruikt trouwens een schroefbracket, maar met Italiaanse draad. De uiterlijke gelijkenissen met de ultralichte Aethos zijn duidelijk aanwezig en het framegewicht is zonder meer indrukwekkend. Amper 725 gram weegt het frame van de S-Works, waardoor de complete fiets slechts 7,25 kilogram weegt. Bij het 10R-frame van de Pro, Expert en Comp is dat 825 gram voor het kader, wat nog altijd enorm licht is.

Het framegewicht van de Crossista+ is niet bekend, maar het totaalgewicht van ons testmodel deed ons wel even fronsen: 9,1 kilo! Dat dit iets oudere frame niet kan tippen aan een net uitgebrachte fiets kunnen we nog begrijpen, maar het verschil leek ons wel erg groot. Daarom leenden we even een setje Roval Terra CLX-wielen – dezelfde als op onze Crux-testfiets – en zetten we de Pinarello opnieuw op de weegschaal. Ondanks iets zwaardere banden, konden we een gewichtsverlies van 900 gram noteren. Dat is al meteen een pak gemakkelijker te aanvaarden en toont aan dat de Fulcrum 800-wielset van een slordige 2 kilo de voornaamste boosdoener is.

Fans van Pinarello zullen de typische vormen van de Crossista+ snel herkennen.

Lees het volledige artikel in de zesde editie van Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel, HIER online te bestellen of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!