Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Duel: Trek Madone versus Giant Propel

Twee topfietsen tegen elkaar afgewogen: Trek Madone SLR 9 eTap vs. Giant Propel Advanced SL 0.

Aerofietsen worden niet alleen sneller, ze worden ook lichter. Kijk maar naar deze twee snelheidsmonsters. Ze komen maar net boven de 7 kilo, wat hen veel geschikter maakt voor ruimer gebruik in de koers en daarbuiten. Terwijl de ene gewag maakt van extra comfort, geeft de andere aan dat er gekozen is voor een minder zachte aanpak. Prijzig zijn ze wel allebei, maar dat is de jongste tijd geen verrassing meer.

Profs rijden al even niet meer op fietsen van 7- à 9000 euro. Tegenwoordig gaat dat vlotjes boven de 10.000 euro. Daarbij maakt de Trek het nog 3200 euro bonter dan de Giant. De Taiwanese fabrikant met eigen carbonfabriek doet het de jongste jaren dan ook goed op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding. De twee topfietsen ontlopen elkaar niet veel qua afmontage, want ze hebben beide de duurste onderdelengroep – de ene Shimano en de andere SRAM, inclusief powermeter – en de snelste wielen en randonderdelen van het eigen merk. Bovendien zuigen ze allebei de aandacht naar zich toe. Al is dat bij de ene unaniemer positief dan bij de andere.

Het blauwe, gemarmerde design op de Propel oogstte alleen maar bewonderende blikken. Die kwamen zowel van kenners en liefhebbers als van mensen die een fiets alleen maar kunnen omschrijven als een vervoersmiddel met twee ronde wielen en twee trappers. Universele liefde, heet dat dan.

De nieuwe Madone verdeelde de meningen veel meer. Een groot aantal materiaalfreaks wilde hem vanuit elke mogelijke hoek bekijken, terwijl anderen het maar een vreemd vehikel vonden. Dat komt natuurlijk door die hap die uit de zadelbuis is genomen. Die diamantvormige verbinding tussen bovenbuis, staande achtervork en zadelbuis is er voor het comfort en de aerodynamica, want de centrale opening die wordt gevormd, moet de luchtstroom vlotter door de fiets geleiden. Als je het effect uitvergroot, kan je stellen dat die opening de lucht eigenlijk door de fiets zuigt.

Lees het volledige artikel in de nieuwe editie van Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel, HIER online te bestellen of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!