Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Dugast-tubes onder de vleugels van Vittoria

De in de crosswereld legendarische tubeproducent A. Dugast is overgenomen door het Italiaanse Vittoria. Eigenaar Richard Nieuwhuis denkt dat zijn producten een groter bereik krijgen, hoopt meer tijd te krijgen voor de ontwikkeling van nieuwe producten en gaat ervan uit dat het bedrijf zal groeien. Hij krijgt een minderheidsbelang in Vittoria en blijft het gezicht en de drijvende kracht achter A. Dugast.

Waar hij zelf na jaren van langzaam en moeizaam opgebouwd contact met de Franse oprichter André Dugast in 2002 de kans kreeg om het merk over te nemen, was de klik bij Richard Nieuwhuis met de Nederlandse directeur van de Italiaanse fietsenfabrikant Vittoria Stijn Vriends – er direct. Dat was dan ook de reden om de samenwerking aan te gaan.

Vriends en Nieuwhuis slaan de handen in elkaar.

Vriends is naar Deurningen gekomen om de samenwerking toe te lichten: “We hebben ondertussen heel positieve reacties gekregen van het management van Jumbo-Visma en van Mathieu van der Poels ploeg Alpecin-Fenix en dat bewijst dat we een goede stap gezet hebben. De samenwerking met A. Dugast geeft ons de kans om nog specialistischer te produceren. Die markt is er – naast de massaproductie – ook gewoon. Hier in Twente zitten we dicht bij twee grote afzetmarkten, Duitsland en de Benelux, en is het vinden van geschikte bedrijfsruimte en personeel nog realistisch. Bovendien kunnen we van elkaars kennis profiteren. En A. Dugast kan dankzij onze vierhonderd verkopers nog meer mensen bereiken. Samen willen we de ideeën van Richard gaan realiseren. Daar kunnen wij hem de slagkracht voor leveren als grote speler op de bandenmarkt. Richard kan dan meer tijd besteden aan productontwikkeling en het persoonlijke contact met sporters en teams. Al denk ik dat we hem nooit helemaal hier uit de fabriek krijgen – waar de banden nog met de hand worden gelijmd – maar dat zal waarschijnlijk wel minder zijn. Hopelijk nemen steeds meer andere mensen dat werk uit zijn handen, want we denken echt te groeien met dit merk.”

“Ik blijf het aanspreekpunt. Dat contact met de renners zelf is heel belangrijk en dat blijft de kracht van A. Dugast”, zegt Nieuwhuis. “Zo kunnen we direct inspelen op behoeften. Ook als een baanrenner een windtunneltest nodig heeft of een crosser komend weekend plotseling met andere tubes wil rijden. Een producent die in Azië de banden laat maken, kan lang zo snel niet schakelen. We zijn nu met vier man in de weer om ongeveer 13.000 banden per jaar te produceren. Maar ik heb nog zoveel ideeën voor productinnovatie. Die stap kan ik zelf niet maken, daar heb ik een bedrijf voor nodig waar men mijn producten op waarde schat, maar met een veel groter netwerk. Dat vond ik bij Vittoria. We willen er nu samen voor zorgen dat A. Dugast nog meer mensen bereikt.”