Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Dumoulin en Roglic krijgen lichtere, comfortabele klimfiets

Wil je een grote ronde winnen, dan heb je een lichte en snelle klimfiets nodig. Op vraag van de renners van Jumbo-Visma maakte Cervélo de nieuwe R5 niet alleen een stuk lichter, maar ook comfortabeler. De Tour duurt immers drie weken…

Onder meer Sepp Kuss en Primoz Roglic zagen we al aan het werk met de nieuwe Cervélo R5, die je makkelijk van het vorige model kan herkennen doordat de kabels nu helemaal binnendoor lopen. In de Tour won Kuss er de bergetappe met aankomst in Andorra La Vella mee en Roglic schreef de Vuelta op zijn naam.

Roglic mocht zijn nieuwe R5 meenemen op het eindpodium van de Vuelta (foto: Miwa Iijima/Cor Vos)

Het frame van de nieuwe R5 is zo’n 130 gram lichter dan dat van het vorige model, goed voor een gewichtsafname van 16%. Het kader weegt nu 703 gram en de vork 329 gram. Een totaalgewicht van net boven de kilogram voor een frameset is altijd knap. Stuur en stuurpen zijn elk 12 gram lichter en de zadelpen, die dankzij zijn D-vorm ook voor extra doorbuiging en comfort zorgt, 20 gram lichter. De luchtweerstand werd met 25 gram verminderd door de kabels nu volledig binnendoor te laten lopen. Het kabelsysteem is goed uitgewerkt, zodat je de stuurpen vlot hoger of lager kan zetten. Cervélo werkt met een eigen stuurcombinatie en niet met een cockpit uit één stuk.

De profrenners vonden het vorige model vooral aan de voorkant iets te stijf, dus werd de balans tussen bracket- en balhoofdstijfheid verbeterd. Daardoor verhoogden het comfort en de levendigheid, waardoor de fiets niet alleen subliem klimt, zowel vanuit het zadel als staand op de pedalen, maar ook vol vertrouwen afdaalt. In tegenstelling tot bij veel moderne fietsen, grijpt de achtervork niet laag op de zadelbuis aan, maar maakt hij de verbinding ter hoogte van de bovenbuis, net zoals de vorige R5 dat deed. Zo blijven de klassieke looks behouden.

De geometrie bleef quasi onveranderd en er zijn zes maten, van 48 tot 61 cm. Opvallend is dat er nu ruimte is voor banden tot 34 mm breed, wat 4 mm meer is dan vroeger. Daardoor kan de fiets perfect worden ingezet voor de zwaarste kasseikoersen. Er komen vier modellen en een aparte frameset. Die met SRAM Red eTap AXS en Shimano Dura-Ace Di2 12-speed zullen allebei 11.999 euro kosten in combinatie met carbon Reserve-wielen met DT Swiss 240-naven, die met Force AXS 8799 euro en met Shimano Ultegra Di2 12-speed 8299 euro, allebei met carbon Reserve-velgen en DT 370-naven.