Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eddy Merckx focust onder vleugels van Ridley weer op wat belangrijk is

De overname van Eddy Merckx Bikes door de Belgian Cycling Factory, het bedrijf dat Ridley produceert, was groot nieuws in de Belgische fietsindustrie. Nu werd de strategie voorgesteld en die focust terug op de sterktes van weleer: geometrie, uitstraling en kwaliteit. En dat mét custom frames.

Overhaasten stond niet in het woordenboek van Jochim Aerts, CEO van Belgian Cycling Factory in Beringen, dat Ridley liet uitgroeien tot een internationaal fietsenmerk en vorig jaar Eddy Merckx Bikes overnam: “We willen focussen op de sterke punten van Merckx. De geometrie van een frame blijft het belangrijkst. Daarnaast willen we terug custom frames aanbieden. Eddy Merckx moet het nummer 1 fietsmerk worden, naar het voorbeeld van Pinarello, dus echt goedkope modellen zul je er niet meer vinden. Het moet wel bereikbaar blijven, dus zullen we een Ultegra-model in carbon met ‘branded components’ (stuur, zadelpen, … van het eigen merk, red.) aanbieden aan zo’n 2500 euro. Er komen om te beginnen vijf standaard framemodellen: één in staal, 3 carbon raceframes en een gravel-/comfortfiets. Een betaalbare lifestylefiets, om in de stad mee te toeren, is wel nog altijd een optie. Een kledinglijn komt er ook.”

“In dit segment is de ‘look en feel’ belangrijk. Daarvoor kijken we naar voorbeelden in lifestyle en merken zoals Rapha. De rebranding, met nieuw logo, zal belangrijk zijn om de voorgaande periode af te sluiten. Uiteraard hebben we de ambitie om opnieuw bij een WorldTourploeg te zitten, maar alles op zijn tijd.”

“ECHT HANDWERK KEERT TERUG”

Eddy Merckx zelf is blij dat zijn merk in betrouwbare handen is gekomen: “Het gaat er hier zeer professioneel aan toe. Ze bestuderen eerst alles vooraleer ze met een product op de markt komen. Veiligheid vind ik het belangrijkste bij een frame, pas daarna komt gewicht. We hebben trouwens afgesproken dat ik de nieuwe modellen zal blijven testen. Het is leuk dat ook het echte handwerk terugkeert. Johan (Vranckx, red.) last al 37 jaar kaders en was er van bij de start van het bedrijf bij. Hij kent zijn stiel als de beste. Maar weinig merken hebben die expertise in de rangen.”

Naast de vijf standaard modellen keert custom staal en titanium namelijk terug. Zo kan iedereen een fiets perfect op zijn maat krijgen. De gewone stalen fiets zal Strada heten, de Corsa is het stalen frame op maat. Ook custom carbon zal later mogelijk worden, want ook daarin heeft framebouwer Johan ervaring. “Afhankelijk van de vraag die er komt, willen we Johan iemand laten opleiden die zijn expertise in framebouw kan laten voortleven”, klinkt het.

“Aanvankelijk laten we de bestaande carbon modellen van Merckx doorlopen voor seizoen 2019, met een kleine evolutie voor het basismodel dat die fiets nog beter moet maken”, legt Aerts uit. “Vanaf 2020 komen er dan nieuwe modellen. Er komen wel geen jaarcollecties meer, maar we werken model per model. Elk frameplatform krijgt twee kleurdesigns, maar je kunt ook je eigen design kiezen met de online tool ‘My Merckx’. Naast de vijf standaardmaten krijgen de klanten de mogelijkheid voor een custom geometrie. Daarvoor werken we samen met fietsenzaken die hun klanten correct kunnen opmeten.”

GEEN RETROMERK

“De ‘heritage’ van het merk Merckx is belangrijk”, legt marketingman Peter Speltens uit. “We moeten een modern merk zijn met respect voor het verleden. Daarom komt er een moderne versie van het oude logo en embleem. In het custom programma van staal en titanium kun je zelfs teruggrijpen naar de echt oude logo’s. Dat is slechts een van de voordelen van het lakken in de Limburgse fabriek. We creëren rust in het design: je zult dus geen 35 logo’s meer zien op het frame. De modelnamen van de iconische overwinningen van Eddy blijven wel bestaan.”

Nu is het alleen nog wachten tot juni, wanneer de nieuwe lijn, met het nieuwe logo en embleem, aan het publiek wordt voorgesteld. De ‘sneak preview’ die we kregen zag er alvast veelbelovend uit!