Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste indruk: Isaac Element doet grenzen vervagen

Isaac sponsort dan wel geen profploeg uit de hoogste rangen meer, toch loont het de moeite om even te kijken naar de lichtste racefiets van het Nederlandse merk. De vernieuwde Element lijkt dankzij zijn frame van 750 gram en aero insteek namelijk helemaal mee met de jongste trends. We konden er ook al een eerste keer mee rijden.

De nieuwe Isaac Element is uitgerust met het Isaac Full integrated System (IFS). Dit nieuwe balhoofdsysteem heeft een bredere (1,5″) en rechte vorkbuis die extra ruimte biedt om kabels en leidingen vlot door te voeren. Die zijn volledig weggewerkt in de nieuwe carbon Isaac Airflow-cockpit. De kabels lopen vanuit het stuur door het frame naar de kabeluitgangen. Dat is niet alleen mooier, het verbetert ook de aerodynamica.

Door de hoge stijfheid van het Quad 60 SL-carbonframe en het lage gewicht van 750 gram belooft Isaac het echte competitiegevoel. De agressieve geometrie past bij de pure wedstrijdrijders die ook bergop het verschil willen maken.

De nieuwe Isaac Element is binnenkort beschikbaar en te configureren vanaf € 4099. Daarbij kan je kiezen uit Shimano- en SRAM-groepen en verschillende wielsets, waaronder de carbon Fore-wielen.

Eerste indruk

Wij mochten de Isaac Element aan de tand voelen met een SRAM Force eTap AXS-groep en Fore Four-wielen. De fiets ziet er inderdaad meteen snel uit en doet denken aan de nieuwe generatie aero klimfietsen. Dat is uiteraard een felbevochten categorie met ronkende namen als de Scott Addict, Specialized Tarmac SL7, Cannondale Supersix Evo en Trek Emonda. Toch staat deze Isaac vlot zijn mannetje dankzij een uitgebalanceerde afmontage – geen enkel onderdeel valt uit de toon – en een bijpassend rijgedrag. Tijdens een gevarieerd ritje konden we hem op geen fout betrappen. Hij versnelt vlot vanuit stilstand, nodigt uit tot versnellen – ook bergop – en reageert direct. Tegelijkertijd zorgden de smallee buizen van de staande achtervork voor voldoende comfort. Die eigenschappen maken er een mooi alternatief voor de gevestigde namen van.