Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

EERSTE TEST: BMC Timemachine Road

BMC is de volgende in de rij om zijn nieuwe aerofiets te presenteren. Wij konden hem al eerder testen tijdens de persvoorstelling en haalden er voor jou de opvallende kenmerken uit die hem onderscheiden van de rest, want het blijft een BMC.

Integratie is het codewoord bij de Timemachine Road. Dat merk je het meest aan de Aero Module. De twee bidonhouders vormen samen met het verbindende tussenschot – dat tevens een reserveband en gereedschap huisvest – één aerodynamisch systeem. CFD-computeranalyses hadden duidelijk gemaakt dat gewone bidonhouders een groot obstakel vormen in de efficiëntie van aerofietsen en dit modulaire systeem omzeilt dat probleem en verbetert zelfs de aerodynamische eigenschappen. De fiets is namelijk het snelst mét de Aero Box en de twee bidonhouders (inclusief 550 ml bidons), maar zonder Aero Box – de UCI laat het gebruik ervan niet toe in wedstrijd – is de fiets nog altijd sneller als je beide bidonhouders, die zijn ontworpen in samenwerking met de specialisten bij Elite, op de fiets laat. Het komt er dus op neer dat jouw fiets als recreant een snellere fiets is dan die waarmee de profs mogen rijden. Een andere aerodynamische ingreep is het kapje rond de remklauw vooraan.

Aero Module

De nieuwe ICS Aero Cockpit is eveneens een toonbeeld van integratie. Dit systeem werkt met een specifiek stuur, waarbij je een extra handpositie achter de shifters krijgt. Het stuur heeft een hoek om je polsen niet tegen te stoten tijdens het sprinten, gebruikt een smalle 25 mm diameter voor stuurpen, waarbij de kabels binnendoor lopen, en heeft lange uiteinden aan de onderkant, die je kunt inkorten indien gewenst. De ICS Aero stuurpen is breed voor stijfheid, maar dun voor wat extra comfort. De boutjes zitten aan de achterkant, beschut van de wind. Er zijn Garmin– en Go Pro-bevestigingen voor beschikbaar. Dankzij puzzelspacers kun je zonder kabels in te korten het stuur lager zetten. Er zijn twee hoogtes voor de topcone, zodat je laag kan zitten, maar evengoed ook iets meer rechtop zonder dat de hoeveelheid spacers opvalt. De aero zadelpen met Kammtailprofiel heeft drie offsetposities (30, 15 en 0 mm), zodat je met één pen heel wat aanpassingsmogelijkheden krijgt. De Di2-verdeelbox zit mooi verstopt in de schuine buis.

ICS Aero

Om de buisvormen aerodynamisch te optimaliseren startten de ontwerpers uiteraard met CFD-modellen. Daarvan behielden ze enkel de vormen die in echte omstandigheden hun nut hebben. Er werd gemikt op een perfecte balans tussen aerodynamica, stijfheid en gewicht, zodat je niet alleen een snelle, maar ook controleerbare en comfortabele fiets krijgt. De fiets werd daarna op de piste getest (in een vergelijking met de Teammachine), in de windtunnel (ook tijdens de ontwikkelingsfase) en op de weg.

Aero Cover

Tegenwoordig moeten ook aerofietsen een beetje comfort bezitten en dus ontwikkelde BMC de Tuned Compliance Concept (TCC) Speed-technologie om trillingen te dempen. De oriëntatie van de carbon matten moet de oneffenheden van de weg zo goed mogelijk wegfilteren ter hoogte van de voorvork en de laag aangezette staande achtervork, zonder daarbij de krachtoverbrenging te compromitteren. Je moet dus snel kunnen rijden, zonder krachtverlies, maar ook zonder je rug te breken.

De nieuwe Timemachine Road komt er in drie uitvoeringen – Timemachine Road 01 ONE (Dura-Ace Di2), TWO (eTap) en THREE (Ultegra Di2) – en als Timemachine Road 01 Module (frameset). Hij is verkrijgbaar in de maten 47cm, 51cm, 54cm, 56cm, 58cm en 61cm. Wij waren erbij tijdens de voorstelling van de fiets en kregen eerst wat verduidelijking van twee BMC-renners.

Michael Schär: “Ik was onder de indruk bij de eerste aanblik, maar ook nog na een dag fietsen. Ik heb er aerodynamische vergelijkingen mee gedaan met de Teammachine en die waren duidelijk. De eerste week in de Tour zal de belangrijkste week zijn om hiermee een zege te behalen. Ik zal er de Roubaix-rit niet mee rijden, maar de andere etappes wel.”

Stefan Kung: “Ik ben een echte rouleur en focus op de klassiekers. Als ik een zege behaal, is dat in een lange vlucht en de Timemachine Road zal me daarbij helpen, want je hebt dan elke gespaarde watt nodig. Ik heb er al zo’n 1000 km mee getraind en hij voelt prachtig aan, zeker als je afdaalt in een vallei.”

Zelf mochten we aan de slag met het duurste model, met Shimano Dura-Ace Di2 en DT Swiss ARC 1100 Dicut db 62 Carbon wielen. Net zoals bij de andere modellen van het Zwitserse merk, herken je deze Timemachine Road meteen uit het rijtje aerofietsen. Het is onmiskenbaar een BMC, herkenbaar aan de lage achtervork (wat velen hebben overgenomen), de hoekige lijnen (die nu hun aerodynamisch nut hebben) en de eigenzinnige keuzes (kijk maar naar het stuur en de Aero Module). We moesten zelf onze fiets afstellen en dat ging verrassend vlot – zoals bij een normale fiets – en zo hoort het ook. Als enige Benelux-reporter in de groep van 15 fietsjournalisten mochten we stevig aan de slag, want als eerste rit stond een etappe van 130 kilometer rond en tussen de Zwitserse meren gepland met Schär – de vaste kamergenoot van Greg Van Avermaet – en Kung als gangmakers.

De golvende wegen maakten al snel duidelijk dat je al rechtstaand eens goed kan stampen op de pedalen: met de krachtoverbrenging zit het goed. De afdalingen toonden dan weer aan dat de fiets scherp, maar ook stabiel stuurt. De fiets is dus niet te nerveus, wat de eenzame vluchters – een van de categorieën van renners waarop deze fiets mikt – ten goede komt. Op het goede wegdek zochten we dan maar de weinige putten en deksels uit om het comfortniveau te beoordelen en ook daar hield de fiets zich stabiel en gedistingeerd: geen wild opwippen of hevig schudden, maar gewoon onbezorgd op dezelfde rijlijn blijven. Na 130 kilometer omhoog, omlaag en op vals plat kwam de Timemachine Road naar voren als een betrouwbare compagnon die zijn werk (je snelheid opdrijven, dus) doet zonder dat teveel te laten opvallen. Ook de 40 kilometer de dag nadien bevestigde die indruk. Lees ons volledige testverslag binnenkort in het septembernummer van cycling.be magazine.