Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

EERSTE TEST: nieuwe Shimano Dura-Ace Di2

Tijdens het Shimano-perskamp in Calpe kon cycling.be al proeven van de nieuwe Dura-Ace Di2, nog voor de meeste profs dat konden. En dat zowel met de velg- als schijfremversie. Wordt de R9150-groep opnieuw de referentie?

Toen Shimano ons uitnodigde voor een perskamp in Calpe hadden we net iets anders in gedachten dan een hotel waar het binnenregent en wegen die afgesloten zijn door modderstromen. En wij konden niet eens klagen, want wie er enkele dagen eerder was, mocht door de sneeuw fietsen. Wij konden gelukkig wel meer dan voldoende kilometers malen om een eerste indruk te krijgen van de nieuwe elektronische schijf- en velgremgroep van de Japanse fabrikant.

De eerste fietsen met de mechanische 9100-groep rijden al eventjes rond, maar de Di2 was tot januari nog niet te krijgen. Die R9150 weegt 29 gram minder dan de vorige versie en ziet er opnieuw iets anders uit. De velgremmen zijn het enige dat zwaarder is geworden (zo’n vijf gram), maar die zijn nu wel in alle versies (dus niet enkel die voor direct-mount) compatibel met 28 mm brede banden en zijn een pak stijver. En dan moet je weten dat de vorige Dura-Ace-remmen de referentie waren op vlak van stopkracht.

De cranks hebben nu asymmetrische armen die voor extra stijfheid moeten zorgen, maar hét nieuws is natuurlijk dat je nu ook kunt kiezen voor een uitvoering met vermogensmeter. Die ziet er nauwelijks anders uit dan de gewone crankset, afgezien van de kleine uitstulping tussen twee crankarmen. Hij meet aan beide kanten en biedt ruime meetmogelijkheden. Over de accuraatheid kunnen we na zo’n korte periode moeilijk oordelen, maar verbinden ging snel en we merkten geen vreemde metingen.

De achterderailleur heeft net als bij de mechanische versie de vorm aangenomen van de mountainbikederailleurs. Door dat Shadow-ontwerp hangt de derailleur veel minder buiten het frame, waardoor die minder snel schade zal oplopen.

De shifters zien er ongeveer hetzelfde uit als bij de mechanische uitvoering. De vorm is ietwat aangepast voor een betere houvast als je jouw handen laat rusten op de hendels. Wat het opvallendste is: de vorm van de hydraulische remhendels is praktisch hetzelfde – geen vreemde uitstulpingen meer dus! De schakelknoppen zijn duidelijker dan bij de vorige versie, zodat een foute handeling minder snel voorkomt. Boven op de remhendels heb je een extra knop waarmee je andere apparatuur (fietscomputer, lichten, …) kunt bedienen. Die functies kun je instellen via je compatibele fietscomputer of met de handige app (zie link onderaan). Die draadloze verbinding is nu standaard, dus je hebt geen extra draadloze module meer nodig.

ELEKTRONISCHE HULP

Via een simpele druk op het kleine knopje van de in het stuur weggewerkte Junction Box (wat een verbetering t.o.v. die lelijke junction box onder stuur of stuurpen!) kun je kiezen tussen het standaard manuele schakelen, Semi Synchro Shift of volledige Synchro Shift. Dat laatste kennen we al van de elektronische mountainbikegroepen: je schakelt gewoon met de rechtershifter en het systeem bepaalt (eventueel aan de hand van jouw instellingen via de app) of je vooraan op- of afschakelt. Zo hoef je niet meer na te denken over een te schuine kettinglijn. Semi Synchro houdt in dat het systeem achteraan automatisch bijschakelt als je vooraan schakelt, om de stap voldoende klein te houden: handig bij geleidelijke overgangen tussen vlak en bergop/bergaf, maar minder bij plotse, bruuske overgangen (genre Koppenberg).

SCHIJFREMMEN OP TOPNIVEAU

Shimano heeft nu ook een schijfremgroep met de Dura-Ace-badge en die ziet er een stuk gelikter uit dan vorige, modelloze uitvoeringen. Dat komt vooral door de remhendelvorm (zie hierboven), maar ook door de schijven zelf. Die zijn aangepast aan de noden van de profs (ze zijn dicht, zodat je er niet met je vingers tussen kunt raken, en het ‘snijoppervlak’ is afgerond), maar ze koelen ook beter.

Lees het uitgebreide testverslag in het maartnummer van cycling.be magazine, vanaf 28 februari in de winkel!

Gerelateerde artikels