Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

EERSTE TEST: Shimano Ultegra Di2 met velg- én schijfremmen

Shimano is intussen toe aan versie 8000 van de Ultegra-groep. Het Oostenrijkse Vorarlberg leverde de perfecte testomstandigheden om de nieuwe Ultegra Di2 met velgremmen én met schijfremmen tot het uiterste te drijven. Hierbij onze eerste indruk!

De nieuwe Ultegra richt zich opnieuw op de competitierenner en gedreven recreant en hij behoudt de directe link met Dura-Ace, een link die nu nog sterker is dan bij vorige versies. Met velgremmen is de groep iets zwaarder dan voorheen omdat de rem zelf een soort booster heeft gekregen die voor extra stijfheid en dus meer remkracht zorgt. De schijfremgroepen zijn een pak lichter dankzij dezelfde technologie als bij Dura-Ace, maar in een goedkopere constructie. De korte achterderailleur is compatibel met cassettes tot 30 tandjes, met een lange arm komt daar ook nog de 11-34 bij, wat ideaal is voor bv. gravel. De Di2-shifters hebben nu ook het programmeerbare knopje bovenaan (om te schakelen of bv. je Garmin/Mio te bedienen) en de hydraulische remhendels hebben een veel compactere vorm. Voor een volledig technisch overzicht verwijzen we je naar het introductieartikel via de link onderaan dit artikel, voor een vergelijking op vlak van gewicht kun je het schema in de fotospecial vinden. Wij konden intussen op pad met de nieuwe Ultegra Di2 met velgremmen (2049 euro) en met schijfremmen (2209 euro), waarbij die laatste midden oktober of november beschikbaar wordt.

Shimano had voor een stevige vloot testfietsen gezorgd. Mecaniciens stelden de WorldTour-frames van Specialized, BMC, Scott, Lapierre, Giant en Pinarello op maat af, zodat we meteen na aankomst al op weg konden voor een eerste ritje. Wij konden alvast niet klagen, want de eerste dag kregen we de BMC Teammachine SLR01 met velgremmen onder onze kont geschoven, de twee volgende dagen was het de matrode schijfremuitvoering van hetzelfde frame.

VERTROUWENSBAND

De schakelprestaties van de nieuwe Ultegra Di2 werden meteen op de proef gesteld, want na een vlakke aanloop volgde een steil klimmetje die ons van het buitenblad naar het binnenblad dwong. Zowel vooraan als achteraan kun je zelfs onder zware druk blijven schakelen met deze elektronische groep. Doe je dat op een slecht moment of zonder na te denken, dan nog doet hij wat je vraagt, zelfs al gaat dat gepaard met wat licht tandenknarsend gekraak en gepruttel – een dergelijke vertrouwensband tussen mens en machine houdt je hartslag automatisch lager. Voor het overige beperkt het geluid zich tot het gebruikelijke gezoem van de ketting en de bevestigende overgangstoon bij normaal schakelen. De snelheid van het schakelen kun je zelf instellen via de E-Tube-app, maar ligt standaard al erg hoog. Net zoals bij de nieuwe Dura-Ace Di2 merkten we dat de schakelknopjes net iets makkelijker vindbaar zijn dan bij de vorige versie.

BETERE VELGEMMEN

In de technische afdaling konden we genieten van het inderdaad sterkere remwerk van de nieuwe Ultegra-velgremmen. De 40 mm hoge carbon Dura-Ace-wielen hadden een alu remrand waarmee je tenminste ook in de regen kunt vertrouwen op diezelfde hoge remkracht. Er komen trouwens ook wielen op Ultegra-niveau: de RS700 zal een carbon-laminaat velg hebben met eveneens alu remrand.

VOLLEDIG OF HALF SYNCHROON

Uiteraard probeerden we, net als enkele maanden geleden bij de test van de Dura-Ace Di2, even de Synchro Shift uit. In die modus schakel je gewoon de achterderailleur bij en kiest het systeem zelf wanneer je vooraan bijschakelt (het moment waarop dat gebeurt kun je trouwens zelf instellen via de app). Zo rij je nooit met een te schuine kettinglijn – ideaal voor wie zich daar vaak onbewust aan bezondigt. Het systeem verlegt de ketting dan eerst vooraan naar het grote of kleine blad en schakelt daarna achteraan bij, zodat de overgang niet te bruusk is. Wanneer we zelf schakelen, doen we dat eigenlijk net omgekeerd (eerst achteraan, dan vooraan) en gaat alles net iets soepeler en sneller, waardoor we nog altijd de voorkeur hebben om het allemaal zelf in handen te hebben. Maar de mogelijkheid tot automatisering is er en dat is wel leuk. Wil je gewoon zelf vooraan schakelen, maar de overgang wel klein houden, dan kun je kiezen voor Semi-Synchro: dan schakelt hij enkel achteraan bij (het aantal tandjes dat hij bijschakelt, kun je opnieuw zelf instellen via de app). Kiezen tussen de drie modi kan gewoon tijdens het fietsen: je dubbelklikt simpelweg op het knopje van de junction box.

GEEN ZWARTE SCHIJVEN

De tweede dag kregen we ideale omstandigheden om de nieuwe schijfremmen uit te proberen. Net toen we aan de langste klim van de dag begonnen, kwam de regen naar beneden, zodat we op een nat wegdek mochten afdalen. De remkracht bleef de volledige zes kilometer op hetzelfde niveau. Het enige dat erger werd, was het gekrijs van de schijven – iets wat we bij de nieuwe Dura-Ace niet hadden ervaren. De remschijven zouden bij beide uitvoeringen nochtans hetzelfde zijn, maar dan zonder de zwarte coating in het midden – iets wat normaal geen invloed zou kunnen hebben op de werking. Misschien lag het aan het inremmen, maar het gehuil vonden we niet bepaald stimulerend. Het belangrijkste blijft de constante remkracht – iets wat we ook de volgende dag in een 17 kilometer lange afdaling bevestigd zagen – maar dergelijk lawaai ervaar je liever niet op een anderzijds stil vehikel. Om een oorzaak of oplossing te vinden, zouden we de groep op langere termijn moeten testen.

GEEN KLEIN BROERTJE

Een verademing is de vorm van de remhendel. Bij deze Ultegra Di2 Disc is die ongeveer hetzelfde als bij de velgremversie. Gedaan dus met grote hoorns die het uitzicht van je cleane racefiets verstoren. De hendels zijn meteen iets comfortabeler geworden dankzij de vernieuwde vorm en rubbers. Schakelen gaat uiteraard even vlot als bij de velgremversie en de geïntegreerde Di2 junction box – bij onze BMC in de schuine buis, bij andere fietsen vaak in het uiteinde van het stuur – maakt elektronisch schakelen nog mooier. Kijk maar naar het silhouet van onze testfiets in de fotospecial en je weet meteen wat we bedoelen: Ultegra Di2 is een stijlvolle groep geworden, die het etiket ‘kleine broertje van de Dura-Ace’ ruim overstijgt. Nu ook de schijfremmen het Ultegra-logo krijgen – voorheen waren dat moeilijke typenamen als R785, RS685 en 805 – kun je als gewone consument met nog meer vertrouwen de overstap maken.