Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eurobike, dag 2

Cycling.be host nog steeds rond op Europa's grootste fietsbeurs Eurobike in het Duitse Friedrichshafen. We gingen langs bij onder andere Colnago, Hutchinson en Diadora.

Elektronisch of mechanisch bij Colnago?

Voor elk probleem een oplossing, in de fietsindustrie is de vindingrijkheid elke Eurobike opnieuw verbazingwekkend. Colnago heeft elegante oplossingen met betrekking tot elektronisch schakelen.

Dat elektronisch schakelen de toekomst heeft, daaraan twijfelt alleen nog een oerconservatieve rechtervleugelaanhanger. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen in 2012 pardoes overstapt op het nieuwe schakelen, de gunstige prijsevolutie van Shimano Ultegra Di2 ten spijt. Er zal een jarenlange overgangsperiode mee gemoeid zijn, en Colnago hield daar alvast rekening mee bij het ontwerp van zijn nieuwe CX-1 frame. In de bovenbuis zitten doorvoeropeningen voor de kabels van Di2, terwijl bovenaan de onderkant van de schuine buis twee schroefbussen zitten waar je een kabelgeleidernok op kunt monteren, een cleane oplossing voor de vertrouwde stalen schakelkabels.

Kies je voor elektronisch, dan blijft het nokje in de verpakking. Neem je mechanisch schakelen dan plaats je rubberen stopjes in de doorvoeropeningen. Altijd een net uitzicht.







Colnago for Ferrari: zoek de batterij! (foto roel van schalen)
For Ferrari

De alweer achtste iteratie van Colnago for Ferrari – het exclusieve en peperdure eens-in-de-zoveel-jaar opduikende prestigeproject – is natuurlijk uitgerust met elektronisch schakelen. We zochten en zochten naar de batterij, maar we vonden die niet. Naar verluidt zit de batterij in de zitbuis. Om op te laden moet de zadelpen er dus even uit. Net zo elegant als onpraktisch. Verder een Colnago-branded versie van Selle Italia’s Monolink systeem, schitterende graphics en even mooie wielen.

Noppen om af te knippen

God mag weten waar ze het vandaan halen, maar gezegend zijn de creatievelingen der fietsindustrie. Bij Hutchinson kwam Cycling.be een band tegen die je zelf kunt tunen.

Voor mountainbikers zijn er talloze banden op de markt met verschillende profielen voor elke ondergrond. Maar ga je enkele categorieën zwaarder in het offroadwerk, dan kom je bij de downhillers uit en dan worden de keuzemogelijkheden al heel wat geringer. Dat heeft ook een praktische reden, want een DH-band laat zich niet zonder slag of stoot van of op een velg monteren. Met blote handen krijg je het alvast niet voor elkaar.

Hutchinson bedacht daarom voor zijn nieuwe model DZO iets dat even eenvoudig als lumineus is: afknipbare noppen. De forse noppen hebben inkepingen op elk van hun vier hoeken en ze zijn naar wens af te snijden. Zo kun je je band naar wens finetunen. Schuine vlakken aanbrengen aan de voorkant van de nop voor meer snelheid, of aan de achterkant ervan voor meer tractie. Snijden maar met dat stanleymes!

Diadora vernieuwt drastisch







Een nieuwe Diadora.
In aanwezigheid van de kersverse Tour-winnaar Cadel Evans introduceerde Diadora op Eurobike hun nieuwe collectie schoenen. De designs zijn heel wat moderner dan voorheen en de techniek ging er ook op vooruit.

Sinds ruim een jaar is Diadora effectief onderdeel van Geox, u weet wel, die ademende schoenen. En dat laat zich opmerken. Niet dat Diadora ooit een Geox-kloon zal worden – het blijven twee verschillende merken met een eigen strategie – maar de overname heeft de collectie een modernere aanblik gegeven.

Daarnaast belijdt Diadora nu ook het credo dat oververhitting de grootste vijand is van een sportende atleet. Warme voeten belemmeren de sporter ook bij het leveren van een optimale prestatie, dus er moet gekoeld worden. De nieuwe full 3K-carbon zool heeft daarom veel en grote openingen in de buitenzool. Daar bovenop ligt een tussenzool van synthetische vezels en de binnenzool is ook nog eens ademend en waterbestendig. Een licht bovenwerk, een nieuwe gespsluiting en een perfecte pasvorm completeren de schoen.

Cadel Evans rijdt zelf nog geen koersen op de nieuwe Jet Racers (richtprijs rond de 350-390 euro!) maar trainde er al wel mee. “Ik ben niet erg snel met het veranderen van mijn gewoontes, dus voorlopig doe ik het rustig aan, maar met de overgang van het vochtige en koude Europa tijdens en na de Tour naar het droge en warme Colorado, waar ik daarna verbleef heb ik al wel gemerkt dat de ventilatie prima is.”