Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eurobike, dag 3

Cycling.be is ook tijdens de derde dag van Europa's grootste fietsbeurs Eurobike in het Duitse Friedrichshafen van de partij. Onder meer Crankbrothers en Titanium.

29’er is de toekomst







De Cobalt 11-wielen.
Als je één trend mag noemen op Eurobike, dan is het wel die van de opmars van 29’ers, mountainbikes met grote wielen. Frames, wielen en banden, elke fabrikant komt met zijn 29-versie. Crankbrothers toonde zijn Cobalt 11 wielen in 29’er opmaak.

De gewone, 26 inch versie werd nog niet zo lang geleden geïntroduceerd, maar de belangrijkste vraag van (Amerikaanse) dealers en consumenten bij die set was ‘wanneer komt de 29’er versie?’.
Op Eurobike hadden ze hem dus al klaar bij Crankbrothers, de pedalenfirma die tegenwoordig onderdak heeft bij zadelmaker Selle Royal, waartoe ook Fi’zi:k en Brooks behoren.

De velgen van de Cobalt 11 wielen zijn van carbon. Uiteraard hebben ze geen spaakgaten, zodat tubeless banden gemonteerd kunnen worden, terwijl het de stijfheid ook ten goede komt. De bijzondere spaken hebben de ‘nippels’ halverwege zitten, zodat er bij eventueel aandraaien niet het probleem is van onnodige spanning op de nippelgaten, zoals bij standaard velgen. Ook is de spaaklengte aan beide wielzijden hetzelfde. De achteras kreeg een nieuw, verbeterd freewheel en de spaakfixatie bij de velg gebeurt bij de Cobalt 11 met holle pinnetjes in plaats van met volle pinnen bij de goedkopere uitvoeringen Cobalt 3 en Cobalt 2. De prijs van de 11 is wel navenant: een set kost 2200 euro, een setje 3 maakt je 950 euro lichter en het beginmodel Cobalt 2 heb je al voor 650 euro.

Van Nicholas met nieuw model







De Aquilo van Titanium.
Titanium
leeft nog volop, aldus Jan-Willem Sintnicolaas, de Nederlandse oprichter. Met een geheel nieuw model onderstreept de specialist dat. De Aquilo is een specifiek Di2 frame.

Bij het oplopen van de ruime Eurobike-stand en aan de catalogus te zien en te voelen (vanwege de dikte ervan) kregen we al direct het gevoel dat titanium nog lang niet uit de mode kan zijn/is. Even pas op de plaats maken met onze eigen inschatting van 2-3 jaar terug dat dit materiaal het met de komst van carbon niet zo lang meer zou uitzingen.

Jan-Willem Sintnicolaas maakt resoluut een eind aan die gedachte, in woord en in daad, want na het bezichtigen van de vernieuwde Zion 29’er titanium bike, komt hij op de proppen met de totaal nieuwe Aquilo, een uitsluitend voor Di2 elektronisch schakelen ontworpen frame. Naast een nieuwe bestickering ? die overigens voor de hele lijn van Van Nicholas geldt ? en een chemically etched logo in de balhoofdbuis, is ook de prijs van de Aquilo als complete fiets verrassend nieuw voor titanium: in de buurt van de 3200 euro.

De Aquilo is wat geometrie betreft geïnspireerd op topmodel Astraeus, maar heeft ‘gewone’ ronde buizen in plaats van de dure gehydroformde exemplaren op de Astraeus. Verder is er natuurlijk die geheel eigen, zilvergrijze statige kleur van titanium waar dus nog een aanzienlijk liefhebberspubliek maar geen genoeg van kan krijgen.