Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

EUROBIKE: Nieuwe (top)schoenen en zadels bij fi’zi:k

Fi'zi:k had heel wat nieuws op Eurobike, zoals een topraceschoen met Boa-sluiting, nieuwe middenklasse schoenen voor hem en haar, een superlichte lijn van zadels, een endurozadel en vernieuwde anatomische zadels.

De Italiaanse fabrikant was op Facebook nog het meest trots op de nieuwe R1B-schoen met dubbele Boa-sluiting. Die sluiting is geplaatst op een manier die we nog niet eerder zagen. De onderste sluiting heeft maar een enkel draadje dat zigzagt over de voorkant van de schoen, zodat je het volume van de schoen kunt verkleinen. De bovenste sluiting trekt een grote tong naar de buitenkant van de schoen. De R1B weegt maar 227 gram en kost 350 euro.

Met deze schoen verdwijnen de laatste raceschoenen met traditionele klik- of velcrosluiting uit het gamma. Alle nieuwere modellen gebruiken Boa. De buitenzool van de R1B is even stijf als de R3B maar is 20 % lichter (67 i.p.v. 86 g). Er is daarbij ook gedacht aan de aerodynamica: de delen die voor stijfheid moeten zorgen zitten ter hoogte van het plaatje, zodat de rest kan worden geminimaliseerd. Voor- en achteraan zitten verluchtingsgaten. De Microtex-bovenkant is geperforeerd met de laser en die gaatjes verschillen in grootte.

Zo ook de nieuwe R4B Uomo (voor mannen) en Donna (vrouwen), die net als de nieuwe R1B rond een nieuwe leest wordt gemaakt, met een voorkant die wijder en platter is, wat volgens Fizik natuurlijker is. De R4 gebruikt één Boa-sluiting en twee velcro’s. De zool is met carbon geïnjecteerd nylon, zodat de prijs met 200 euro nog aanvaardbaar kan blijven.

In het mountainbikegamma komt een M6B-versie voor mannen en vrouwen bij als instapmodel (149 euro), uiteraard ook met een Boa-sluiting. Het microvezelmateriaal kreeg een rubberlaag op cruciale plaatsen en de buitenkant van de schoen kreeg een matzwarte reflecterende laag, zodat nachtfietsers goed zichtbaar zijn.

ZADELS

De nieuwe 00-lijn (350 euro) wordt op een nieuwe manier gefabriceerd, zodat het gewicht van de Antares en Arione 00 zakt tot 135 gram en dat van de Aliante 00 tot 165 gram. De rails lijken op die van de Kurve, maar de neus en de achterkant van het zadel zitten geïntegreerd in de rail. Met een nylon schaal op een plooibare carbon basis krijg je dezelfde mate van beweging als bij de originele Wing-Flex-zadels.

Voorts komt er op MTB-vlak de Monte bij, een endurozadel met vervangbare rails (ook carbon rails) die 90 mm aanpasruimte bieden. De zijkant van de toplaag is verstevigd.

Fizik had al zadels met anatomische uitsparing. Die VS– en VSX-modellen krijgen nu een lichtere en elastischere schuimpadding, terwijl de randen van de uitsparing ronder worden om drukpunten te vermijden.