Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Fietsers baas voor één dag

Zondag werd de tiende editie van de autoloze zondag georganiseerd. In 29 Vlaamse en Brusselse gemeenten waren de fietsers voor één dag baas.






Fietsers hadden de kans om over een autovrije (nuja…) Wetstraat te rijden. (foto belga)
Duizenden fietsers, skateboarders en wandelaars overspoelden zondag al voor de tiende keer de hoofdstad. De Wetstraat trotseren zonder de gebruikelijke uitlaatgassen, het is dan ook een buitenkans.

In september 2000 zetten Evere, Schaarbeek en Watermaal-Bosvoorde al de eerste stap naar een dag voor de zwakke weggebruikers en op 22 september 2002 was de allereerste autoloze zondag geboren. 

Nu tien jaar later gaan er steeds meer stemmen op om nog méér autoloze zondagen op een jaar in te voeren, maar Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille vindt één voorlopig wel genoeg wegens de kosten (1 miljoen euro) en de bijkomende moeilijkheden op vlak van logistiek en organisatie.
 
Ine Bosmans van Mobiel 21 is voorstander van meer autovrije zondagen. “Dit soort acties moet vooral de mensen aanmoedigen zich duurzamer te verplaatsen. En stelt hen in staat eens aan den lijve te ondervinden hoe een autovrij en bovendien veiliger centrum aanvoelt.”

Een abnormaal hoog aantal fietsdiefstallen wierp een schaduw over het evenement in Brussel. De politie kreeg in eerste instantie al twintig aangiftes binnen en verwacht wordt dat dat aantal de komende dagen nog oploopt. Het grootste deel van de fietsen verdween op een stelplaats in Laken. Wellicht heeft een fietsenbende van de autoloze zondag gebruikgemaakt om een enorme buit te maken.

In totaal werd het gemotoriseerd verkeer in 29 Vlaamse en Brusselse gemeenten geweerd. Naast Brussel was dat onder andere het geval in Antwerpen, Mechelen, Brugge en Gent.

BETERE LUCHT IN AUTOVRIJE STEDEN

Metingen van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu toonden meteen duidelijk het effect van de autovrije zondag aan met een verminderde luchtvervuiling. Op de site van IRCEL werden zondag per uur de gegevens van de meetstations in Brussel, Gent en Antwerpen getoond, tezamen met de waarden van een gemiddelde zondag met verkeer en van een gemiddelde werkdag.

“Bij een autoloze zondag is meteen een verlaging van vooral stikstofmonoxide en koolstofmonoxide zichtbaar, en in mindere mate ook dieselroet”, klinkt het bij de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. In het dichtbebouwde en drukke Elsene bijvoorbeeld noteert men in de ochtendspits van een weekdag 62 µg/m³ stikstofmonoxide, terwijl dat zondag 9 µg was (15 µg op een gewone zondag).