Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

FILMREVIEW: Ventoux

Op cycling.be ga je nog niet zo snel een filmbespreking vinden, maar voor 'Ventoux' maken we graag een uitzondering. Is de film zo goed als het boek? Ontdek het hier.

‘Ventoux’, het boek van Bert Wagendorp is volledig terecht een bestseller geworden. Zowel fietsliefhebbers als neutrale lezers konden zich volledig verliezen in het schitterend uitgewerkte verhaal. Maar we verklappen het maar meteen: we konden ook de film wel smaken.

Opnieuw zien we Bart (Kasper van Kooten), André (Wilfried de Jong), Joost (Leopold Witte) en David (Wim Opbrouck) dertig jaar na het dodelijke ongeval van hun vriend Peter opnieuw naar de Ventoux trekken. Net zoals in het boek – dat Wagendorp schreef nadat hij het filmscenario neerpende! – krijg je door flashbacks een kijk op de verhouding tussen de karakters en de oorzaak van de pijnlijke herinnering. Die flashbacks worden opgeluisterd met schitterende muziek van toen, al lijkt die soms wat té zeer het verhaalverloop te ondersteunen.

In elk verhaal hoort een liefdesrelatie en ook in Ventoux is dat het geval. De mooie Laura verovert het hart van elk van de jongens, die net iets te hard hun best doen om haar te verleiden. Als de zes jongeren naar de berg in de Provence trekken, wordt het leven van hen op slag een stuk gecompliceerder. 30 jaar na datum keren de jongens terug en dat levert voor ons fietsers enkele leuke, vaak herkenbare, fragmenten op. Je krijgt er op slag zin van om de fiets in te pakken en te vertrekken. De acteurs leveren hier mooi werk om alles geloofwaardig te houden, zowel het afzien tijdens het klimmen als de typische omgang van vier goede kameraden. Zo blijf je goed in het verhaal en wordt de film gered van het alledaagse.

Weemoed is het gevoel dat je krijgt en overhoudt aan ‘Ventoux’: een oude vriendschap, liefde en drama, goede muziek en een fietsavontuur zorgen daarvoor. De film is een stuk minder diepgaand dan het boek, maar wij verlieten de zaal met een goed gevoel én wat extra zin om te gaan fietsen in Frankrijk.