Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Fuji’s eerste aerofiets

In navolging van veel fabrikanten lanceert ook Fuji Bikes een aerodynamische racefiets. De Transonic zullen we in de Tour zien bij de mannen van NetApp-Endura.

De Transonic werd ontworpen in de A2 Windtunnel, waar ook al de Track Elite-pistefiets en Norcom Straight-tijdritfiets het licht zagen. De lessen die daaruit werden geleerd, leidden tot de Fuji Transonic. Voorbeelden daarvan zijn de aerodynamisch gevormde verbinding tussen balhoofdbuis, vork en onderbuis, de staande achtervork die rond de achterrem is gevormd, en een aerozadelpen met geïntegreerde zadelpenklem. Maar er zijn ook enkele nieuwigheden, zoals de volledig interne bekabeling met interne Di2-batterij, en direct-mount remmen die een betere integratie in het frame mogelijk maken.

Uit de windtunneltests bleek dat de Transonic 65 seconden sneller is dan de Fuji SST en 55 seconden sneller dan de Altamira-klimfiets.

Maar naast aerodynamica was ook stijfheid en een stabiele stuurgeometrie belangrijk. “In de afdalingen is de fiets echt veilig en precies in de bochten. Haal je handen van het stuur en de fiets blijft in de juiste richting gaan – echt stabiel. Dat is voor mij echt belangrijk om me veilig te voelen. In de vlakke stukken is hij dan weer erg makkelijk om goed op snelheid te houden. Ook op andere fietsen kun je 50 km/u rijden, maar het is moeilijk om die snelheid vast te houden. Dat is veel makkelijker op de Transonic”, zei David de la Cruz van NetApp-Endura over het nieuwe model van zijn fietssponsor.

Verder lette Fuji op een makkelijk onderhoud en gebruiksgemak. Net als bij de zopas voorgestelde Canyon Aeroad CF SLX monteert het daarom ook de direct-mount rem achteraan op de staande achtervork en niet onder het bracket. Ook hier zien we daarom een voorrem van Shimano die achteraan gemonteerd wordt, uiteraard wel met de remblokjes voor de achterrem.

De Transonic komt beschikbaar in het najaar in zeven maten, van 46 tot 61 cm – wat toch wel een mooi bereik is. Er komen acht modellen. Het C10-frame uit Ultra High Modulus carbonvezel is het topmodel dat niet alleen verkrijgbaar wordt als frameset (1699 euro), maar ook met Sram Red 22 en Oval carbon clinchers (4999 euro), Shimano Dura-Ace Di2 (5999 euro) en mechanische Dura-Ace (4299 euro). Het C5-frame uit High Modulus carbonvezel staat iets lager in de rangorde en wordt afgemonteerd met Ultegra Di2 (3299 euro), Ultegra (2299 euro), Ultegra/105 (1999 euro) en 105 (1799 euro).