Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

GETEST: 2 superlichte zadels van Berk en Morgaw

Voor het oktobernummer van cycling.be magazine testten we twee superlichte carbon fietszadels voor onze rubriek Etalage. Door plaatsgebrek stonden toen geen foto's bij die kunstwerkjes uit koolstofvezel en dat maken we met plezier weer goed. Je krijgt er de volledige test zomaar bij.

MORGAW FORSAGE: PAKT ZADELPIJN AAN
Het Morgaw Forsage-zadel (vanaf 108 euro) is niet alleen heel licht, maar tevens zeer comfortabel en helemaal aan te passen aan de wensen van de gebruiker in kwestie. De Forsage is ontworpen voor de racefiets, maar er bestaat ook een MTB-variant, de Train. Het comfort van het zadel is te danken aan een elastomeer veersysteem tussen de rails en zadel. Dankzij het gebruik van deze elastomeren is het zadel in staat om de natuurlijke bewegingen van je heupen te volgen (en zo wrijving te verminderen) en de meeste schokken op te vangen. De elastomeren zijn verkrijgbaar in drie opties: zacht, medium of hard. Dit uitzonderlijke systeem blijkt in de praktijk erg doeltreffend. Lange dagen in het zadel vormen geen enkel probleem, want zadelpijn blijft beduidend langer uit. De Forsage is verkrijgbaar met carbon of aluminium zadelrails. Zelfs de hardware is leverbaar in tien verschillende kleuren, zodat het zadel een perfecte match vormt met je fiets. Het microfiber zadeldek is verkrijgbaar in drie kleuren: wit, zwart en zilver. Het gewicht varieert van 205 tot 223 gram, afhankelijk van de rail die je kiest.

BERK COMPOSITES DILA: SLAAT DE SPIJKER OP DE KOP
Berk
De laatste trend onder de fietszadels zijn toch wel de kortere en bredere varianten. Het Sloveense merk Berk Composites komt met een gloednieuw ontwerp op de proppen. De Berk Dila (310 euro) sluit naadloos aan bij deze trend. Al bij de eerste oogopslag zie je het out-of-the-box-design. Het zadel kenmerkt zich door de 60 mm brede neus, terwijl het breedste stuk 160 mm meet. Hierdoor ontstaat een groot oppervlak dat sublieme ondersteuning biedt. Het zadel is geschikt voor triatlon en tijdritten, maar verrassend genoeg ook zeer doeltreffend op je ‘gewone’ racefiets. Tijdens onze test moesten we even wennen, maar na een betere afstelling hadden we de ‘sweet spot’ gevonden en konden we genieten van een aangename ondersteuning zonder zadelpijn. Mits een goede afstelling kan een full-carbon zadel zonder padding dus toch erg comfortabel zijn. Wel raden we dit zadel aan voor rijders met een agressievere zit. Berk Composites produceert zijn zadels volledig met de hand en met hoogwaardig carbon. Zo kan je kiezen voor een 3K- of UD-carbonweving in zowel glanzende als matte afwerking. De Dila heeft een verbluffend laag gewicht van maar liefst 95 gram en is geschikt voor personen tot en met 100 kilogram.

Deze test verscheen in het oktobernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en ontvang een mooi fietscadeau gratis erbij!