Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

GETEST: Canyon Inflite AL SLX 6.0

Mathieu van der Poel domineert met zijn Canyon Inflite. De fiets valt op door de knik in de bovenbuis en toont dat de Duitse ingenieurs niet hebben voortgeborduurd op oude techniek. Afgelopen zomer breidde het Inflite-gamma serieus uit. Wij konden het goedkoopste aluminium model testen.

Toen we vorig jaar voor het eerst de nieuwe Inflite konden testen, trokken we grote ogen – niet alleen vanwege het ‘nogal speciale’ uiterlijk, maar vooral omdat hij alles bood wat we zoeken in een goede crossfiets: snelheid, strak stuurgedrag, comfort zonder te overdrijven en een uitgekiende geometrie. Zoals we het kennen van bij moderne mountainbikes, is het frame wat langer en de stuurpen korter. Het resultaat is een combinatie van een uitmuntende stabiliteit en een direct stuurgedrag wanneer nodig. De twee kleinste framematen van de aluminium versie zijn tevens uitgerust met kleinere 650b-wielen, zodat ook die fietsers genieten van dezelfde rijkwaliteiten. Toen we vorig jaar even informeerden bij een tester die zo’n kleine maat gebruikte, was die inderdaad zeer te spreken over de voordelen.

ALU EN TOCH LICHT

Om de prijs te laten zakken tot een aantrekkelijke 1400 euro, is het frame vervaardigd uit aluminium (naast de duurdere CF SLX is er ook een betaalbare carbon CF SL beschikbaar), net als de cockpit die nu uit een normaal stuur en een dito pen bestaat. Dat Canyon er desondanks niet met de pet naar heeft gegooid, zie je al meteen aan de weegschaal, die mooi onder de 9 kilo blijft – geen evidentie in deze prijsklasse.

De knik in de bovenbuis is minder prominent dan bij de carbon versies, en daardoor rust de fiets minder comfortabel op de schouder dan de duurdere uitvoeringen. Zoals je kan verwachten, voelt de fiets iets harder aan over boomwortels en bulten, maar zelfs dat viel beter mee dan gevreesd. Voor de rest hebben we alleen maar lovende woorden in petto. De vederlichte full-carbon voorvork (volgens Canyon 360 gram!) zorgt voor een licht stuurgevoel en tilt de hele fiets naar een veel hoger niveau dan het gros van de concurrentie in dit segment. Ook de zadelpen met carbon schacht is atypisch.

TUBELESS CROSSVOORDEEL

Qua moderne technologieën kan je evenmin klagen, met kabels die grotendeels door frame en voorvork lopen, steekassen voor en achter, én tubeless-ready wielen en banden. Je krijgt alles wat nodig is om je banden tubeless te zetten, een techniek die eindeloos veel voordelen biedt in de cross. Je kan je banden zo zacht zetten als een dure crosstube, zonder gevaar te lopen om lek te rijden. Zo krijg je meer grip op moeilijke ondergronden, terwijl je toch relatief vlot van band kan wisselen – bijvoorbeeld als je van een zandprofiel wil overstappen op een modderband. Een tubeless setup zou een evidente keuze moeten zijn voor zowat iedere niet-prof.

Onze banden waren al tubeless gemonteerd door Canyon, zodat we meteen zorgeloos konden genieten van de grip van de Schwalbe-banden bij lage druk. Gezien het droge weer reden we deze keer niet door de modder, maar op klei- en zandgronden gedroeg de X-One zich voortreffelijk. De DT Swiss-cyclocrosswielen voelden relatief licht aan, zodat het hele vehikel snel terug op gang kwam na de bocht.

APEX DOET HET IN 1X

Je zou een dubbel crankstel en een voorderailleur kunnen monteren op dit frame, maar Canyon rustte de enige aluminium Inflite in het gamma uit met een Apex 1X-aandrijving. De instapgroep bij Sram lijkt niet slechter of trager te schakelen dan de duurdere versies. De DoubleTap-techniek leer je snel aan, maar de schakelbeweging vergt net wat meer tijd dan bij Shimano. De clutch-derailleur houdt de ketting goed op zijn plaats. Zelfs als we het met opzet probeerden, kregen we de ketting er niet af. De 11-36-cassette is handig als er veel klimwerk in je parcours zit, maar voor een typische Vlaamse cross zouden we toch nog een kleinere cassette toevoegen.

De remkwaliteit van deze Apex-groep ligt ongeveer op hetzelfde niveau als de andere Sram-groepen, maar kan niet tippen aan de kracht of dosering van de schijfremgroepen van Campagnolo en Shimano. Al moeten we toegeven dat we op dat vlak wel verwend zijn door de jongste modellen van die twee merken. Alles opgeteld krijg je met deze Apex 1 wel een mooie en goed functionerende groep die past bij de fiets én die zich op alle vlakken goed verhoudt tegenover de duurdere Sram-modellen.

CONCLUSIE

De Inflite AL SLX heeft niet de fijngevoeligheid van zijn carbon broer, maar dat kon onze pret niet drukken. Voor deze prijs haal je een ideale en veelzijdige crossfiets in huis, die dienst kan doen als eerste wedstrijdfiets of als stevige offroadfiets voor onze Vlaamse winters. Je hoeft zelfs geen extra investeringen te doen om de voordelen van tubeless crossbanden te ervaren, en dat is slechts een van de details waarmee Canyon toont dat het begaan is met de fietservaring van zijn klanten.

SPECIFICATIES

Frame: Canyon Inflite AL SLX
Voorvork: Canyon One One Four Inflite CF Disc
Groep: Sram Apex 1
Wielen: DT Swiss C 1850 Spline DB
Banden: Schwalbe X-One 33 mm
Stuur/stuurpen: Canyon H17 Ergo AL/V13
Zadel/zadelpen: Selle Italia X1/Canyon S23 VCLS CF
Maten: 3XS, 2XS (27,5), XS, S, M, L, XL, XXL (28″)
Prijs: 1.399 euro (+ verzending)
Gewicht: 8,8 kg (excl. pedalen)