Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

GETEST: tonnen crossplezier met de Specialized CruX MY20 S-Works Di2

De Specialized CruX MY20 S-Works Di2 is de laatste versie van een reeks cyclocrossmodellen die je meer en meer ziet opduiken in het profpeloton. Het nieuwe paradepaardje is leverbaar in vier uitvoeringen, met een topversie die we exclusief mochten testen!

Via notoire ambassadeurs als de Britten Tom Pidcock en Niki Brammeier heeft Specialized de laatste jaren een steile opmars gemaakt in het veld. Wat dadelijk opvalt wanneer we de nieuwe CruX onder ogen krijgen, zijn de felle kleuren (met dit jaar nog iets meer geel-roze dan de voorbije jaren) en de knappe CruX-insigne dwars over de voorvork. De voorbije twee jaar konden we de voorgangers van dit model testen en konden we al ervaren dat de CruX vooral erg stabiel stuurt. Een andere bijzondere troef is het indrukwekkende acceleratievermogen. Met mijn grote gestalte is zo’n crossfiets vaak instabiel in de bochten en op modderige stroken, maar dat geldt allerminst voor de CruX.

Het S-Works-topmodel wordt geleverd met de vlot schakelende Shimano Dura-Ace Di2, maar het zijn de bouw van de kader en de uiterst stabiele steekassen en schijfremmen die het meest weten te bekoren. Fietsen door de modder wordt zo weer wat minder zwaar. De nieuwe CruX stuurt alsof je hem al jaren gewend bent. Een aanpassingsperiode lijkt niet meer nodig.

Specialized heeft de voorbije winters ook aandacht besteed aan de ontwikkeling van een reeks bandjes die tubeless gemonteerd worden en die zo qua gewicht en comfort bijna aansluiten bij de nog altijd populaire katoenen tubes, maar dan met minder risico op lekke banden. Ideaal voor zowel de competitieve veldrijder als de recreant, die veel meer gebaat is bij zo’n band die stukken langer meegaat. Ons model had met zijn meegeleverde Tracer Pro 2Bliss Ready-banden het ideale schoeisel in huis om op de zanderige Kempense ondergrond te manoeuvreren. Je kan de band zodanig ‘slap zetten’ dat hij tonnen comfort biedt op een zwaardere ondergrond – of het nu zand of modder is. Dankzij de gebruikte latexmelk loop je bovendien weinig kans op een lek. De Terra Pro 2Bliss Ready-band (Grifo-type) is dan weer geschikt voor middelzware tot zware ondergronden. Hij biedt de nodige grip en comfort om het zwaardere werk te lijf te kunnen gaan.

De nieuwe CruX is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: de S-Works CruX (9.299 euro), de CruX Expert (4.699 euro), de CruX Elite (3.199 euro) en als S-Works-frameset (2.999 euro). Meer info vind je hier.