Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Heet, heter, heetst!

Het eerste echte zomerse weekend is aangebroken. Tijd om de fiets op te springen en te genieten van de prachtige ... uitzichten! Lees eerst nog even enkele drinktips en bekijk de zomerse cyclingbabes fotospecial!






Een goede raad voor het zomerse fietsweekend: drink verstandig en geniet van de mooie uitzichten!


Elke fietser weet dat hij genoeg moet drinken tijdens de inspanning, zéker in de zomermaanden. Marc Lamberts, oprichter van voedingssupplementenproducent Trisport Pharma en coach van onder andere wielrenner Jurgen Van den Broeck en triatleet Bert Jammaer, geeft enkele tips.

“De hoeveelheid en soort sportdrank die je gebruikt tijdens een fietstocht hangt af van de temperatuur. Hoe warmer het is, des te meer je moet drinken. Het is immers wetenschappelijk aangetoond dat 2% vochtverlies al leidt tot prestatievermindering.”

“Om maximaal te kunnen blijven presteren, moet je 60 à 70 gram suikers per uur opnemen. Bij warm weer gebruik je best een licht hypotone dorstlesser. Die bevat ongeveer 30 gram suikers per halve liter. Wie op een uur tijd geen liter drank binnenkrijgt, kan er best nog een energiegel of -reep bijnemen. Om geen last van je maag te krijgen, neem je best een dorstlesser die niet te zuur is. Voldoende elektrolyten (vooral zout) zorgen ervoor dat het vocht goed opgenomen en vastgehouden wordt.”

“Een biertje meteen na de inspanning is misschien wel verdiend, maar eigenlijk niet zo verstandig. Na een fietstocht komt het er immers op aan om je vochtbalans zo snel mogelijk weer op te krikken en alcohol heeft net het omgekeerde effect. Kan je toch niet aan de verleiding weerstaan, drink dan eerst een recuperatiedrank.”