Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hoe losten de ploegen het Canyon-stuurprobleem op?

Nog nooit is er zoveel te doen geweest omwille van een gebroken fietsonderdeel. In de nasleep van Van der Poels kapotte stuur tijdens de GP Samyn riep Canyon de ploegen op om de nieuwe Aeroad niet meer te gebruiken. We gingen na hoe creatief de gesponsorde teams daarmee omsprongen.

Tijdens de Strade Bianche viel op dat MVDP nog altijd met zijn blauwe Aeroad op pad was. Er zat wel een ander stuur op en daardoor was een andere voorvork nodig. Het gevolg daarvan was dat de kabels niet meer via de cockpit in het stuur werden geleid, maar via de onderbuis. Wat creatief boren zal daar de oplossing zijn geweest. Zelf zouden we het niet doen, maar een fietsconstructeur weet zelf natuurlijk goed genoeg op welke plekken er een gaatje kan worden gemaakt zonder dat de structuur al te zeer wordt verzwakt. Bovendien heeft de nieuwe Aeroad CF SL, die dezelfde framevorm gebruikt, ook dergelijke openingen voor de kabels. Het is dan ook geen al te grote gok om aan te nemen dat de voorvork van de CF SL afkomstig is en dat de mecaniciens de cockpit van de vorige Aeroad hebben gemonteerd.

Ook in de andere koersen van afgelopen weekend reden de kopmannen, Tim Merlier in de GP Monseré en Jasper Philipsen in Parijs-Nice, met de nieuwste Aeroad in combinatie met de alternatieve voorvork en cockpit. De anderen van de ploeg reden dan gewoon met de vorige Aeroad.

Bij de andere ploegen, Movistar en Arkea-Samsic, zagen we voornamelijk de Ultimate, al waren er enkele bij de damesploeg van Movistar die met een niet aangepaste Aeroad reden. Dan Tulett (Canyon-DHB-Sungod) reed in de GP Monseré in de kopgroep met een nieuwe Aeroad, maar met de kabels deels buitenom leek het op een CF SL-uitvoering.