Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hoe zwaar is Milaan-Sanremo?

Milaan-Sanremo is het eerste momument onder de voorjaarsklassiekers. Ondanks de hellingen op het einde maakt toch nog een hele resem spurters kans op de zege. Maar hoe zwaar zijn die Cipressa en Poggio nu echt?

Het eerste obstakel na het vertrek uit Milaan is meteen de hoogste hindernis, maar steil is die Passo del Turchino niet. De pas is vooral bekend door beelden van renners die uit de tunnel op de top komen, en ook wel door het weer dat helemaal anders kan zijn aan beide kanten van de pas. Vanaf de top dalen de renners af met zicht op de zee. Daarna blijft het weer lang overwegend vlak tot na 240 km de drie Capi (Capo Mele, Capo Cervo en Capo Berta) opduiken. Vooral die laatste kan al voor een kleine schifting zorgen. De echte helling is maar 1,8 kilometer lang, maar er zitten stroken tot 10 % in.

Na die afdaling is er maar acht kilometer om de troepen te hergroeperen tot aan de voet van de Cipressa (klik op link onderaan), de voorlaatste helling waar traditioneel de eerste echte speldenprikken worden uitgedeeld. Die kronkelt zich over bijna zes kilometer een weg naar boven aan een laag gemiddelde van 4 % stijging, maar wel met opwippertjes van 9 % – dat kan pijn doen na een lange dag koersen.

Maar elke wielerfan kijkt natuurlijk uit naar de laatste klim die maar een paar kilometer verder ligt: de Poggio di Sanremo – opnieuw geen hoogvlieger met 3,7 km aan nog geen 4 %. Maar net voor de scherpe bocht naar links krijg je gegarandeerd nog een ultieme aanval. Beide klimmetjes zijn zelfs voor wielertoeristen een makkie, maar dan moet je wel rekenen dat de renners bijna 300 kilometer in de benen hebben voor ze kunnen spurten op de Via Roma. Dat zorgt voor een natuurlijke selectie …

Dit jaar is er veel te doen over de finish die opnieuw is verlegd naar de traditionele aankomstplaats op de Via Roma, een winkelstraat in Sanremo waar onder andere Eddy Merckx zijn recordaantal zeges behaalde. Renners met zin voor wielerhistorie, zoals Philippe Gilbert, zullen extra geprikkeld zijn om dit jaar hun slag te slaan. Of de nieuwe aankomst voor een andere koerssituatie zal zorgen, is nog maar de vraag, maar feit is wel dat er na de technische afdaling van de Poggio maar drie in plaats van vier vlakke kilometers meer volgen. Dus toch misschien meer kans voor een slimme late vluchter? Het weglaten van de klim naar Le Maniè zal de rasspurters toch doen geloven in hun kansen…

Klik hieronder voor meer info over de hellingen, hun locatie, het profiel, de percentages en het Strava-segment, zodat je meteen weet hoe snel profrenners die klimmetjes opvliegen.