Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hoeveel sneller ga je in aerodynamische houding?

Zonder extra inspanningen of investeringen sneller gaan op de fiets, het klinkt aanlokkelijk. De mannen van GCN onderzochten hoeveel sneller je gaat als je in een aerodynamische positie rijdt. Bekijk de uitkomst hier!

Iedereen heeft wel iemand in zijn fietsgroep die even recht op zijn fiets zit als een oma die om boodschappen rijdt. In dit filmpje van Global Cycling Network leggen Matt Stephens en Simon Richardson uit wat het verschil in snelheid is als je in een aerodynamische houding fietst tegenover een rechtoppositie met de handen op het stuur.

Matt reed een constante 250 watt in beide houdingen en Simon 350 watt. Na afloop van de test bleek dat Simon – die harder fietste – 32 seconden sneller was (van 9.07 minuten naar 8.35 minuten) en Matt – die met zijn 250 watt nog altijd een stevig vermogen ontwikkelde – 28 seconden sneller was met zijn aerodynamische houding met handen op de remhendels en ellebogen gebogen (zodat de onderarmen evenwijdig lopen met de grond). Dat is respectievelijk 2,5 en 1,03 km/u sneller, wat toch wel de moeite is.

Wil je dus sneller fietsen zonder meer vermogen te moeten leveren, dan is het aan te raden om een aerodynamische houding aan te nemen. Om die meer uitgestrekte houding te kunnen behouden, moet je ze ook wel gebruiken in je trainingen. Ook stabilisatieoefeningen zijn aan te raden, zodat je geen last krijgt aan de rug.