Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hutchinson zet in op nieuw rubber en tubeless

Hutchinson heeft de recent geïntroduceerde Fusion 5 een compleet nieuwe rubbersamenstelling gegeven die de band meteen naar een nieuw niveau tilt. De 11Storm Infernal Compound moet in alle omstandigheden de beste kwaliteiten op het asfalt brengen.

De naam van de nieuwe rubbersamenstelling is simpel te verklaren: Niveau 11 op de schaal van Beaufort betekent storm. Hutchinson maakte dus geen compromis voor deze Infernal Compound. Niet minder dan drie jaar ontwikkeling was er nodig voor de – volgens Hutchinson – meest veelzijdige band in alle omstandigheden.

Er zijn opnieuw drie lijnen bij de 11Storm Infernal Compound: Fusion 5 Galactik, Performance en All Season, met daarbij telkens drie onderverdelingen, zijnde één gewone clincher (met binnenband) en twee types Tubeless (Road Tubeless en Tubeless Ready). Je kunt daarbij dan nog kiezen uit de verschillende breedtes van 23, 25 of 28 mm, waarbij de keuze afhangt van type tot type.

De Galactik is gemaakt voor wedstrijden en biedt de combinatie van een dunne compound met een lichte versteviging uit polyamide. De verbeterde overlapping van de verschillende lagen zorgt voor beter rijgedrag en wegligging. Deze snelle band zou zo’n 2000 kilometer moeten meegaan.

De Performance is voor fietsers die snelheid willen linken aan langere afstanden, dankzij de Kevlar-versteviging. De 25 mm Tubeless Ready-uitvoering scoorde erg goed op de rolweerstandtest. Hij moet goed zijn voor zo’n 5-6000 kilometer fietsplezier.

Wil je maximale bescherming, grip in alle omstandigheden – ook bij regen – en toch goede prestaties, dan is er nog de All Season. Die kreeg een specifiek design met kevlar verstevingen en een dikkere compound. Normaal goed voor meer dan 6000 kilometer.

Hutchinson liet de nieuwe banden testen door het onafhankelijke labo Wheel Energy in Finland. Grip wordt gemeten aan de hand van vier criteria (remmen, bochten, rolweerstand, hechting aan de weg), rolweerstand wordt uitgedrukt in watt voor een gewicht van 50 kilo (wat ongeveer overeenkomt met het totale gewicht dat op één wiel word geplaatst) aan 40 km/u en 8 bar. Er wordt geschat hoeveel massa verloren gaat op 5000 km. Voor het comfort wordt de trillingsabsorptie gemeten, het gedrag van het karkas en de feedback van de weg. De lekbestendigheid checken ze door een perforatietest. En als laatste is er natuurlijk het gewicht.

Dankzij die cijfers (zie fotospecial) zien we dat de rolweerstand, de lekbestendigheid en levensduur serieus verbeterd zijn tegenover de vorige versie van de Fusion 5. De onderlinge verhoudingen tussen de drie verschillende types van de nieuwe band zijn ook duidelijk, maar het interessantst is natuurlijk hoe de Fusion 5 11Storm Infernal Compound zich verhoudt tot de concurrentie en daar doet hij het ook meer dan goed volgens deze onafhankelijke gegevens: op elk punt zit de Performance-versie bij de beste of is het de beste in vergelijking met de gevestigde waarden.

TUBELESS?

Zoals vermeld heeft elke versie ook nog drie uitvoeringen. De gewone versie is de bekende: die wordt altijd gebruikt met binnenband. Road Tubeless betekent dat er een butyl laag aan de binnenkant van het karkas zit die de band volledig afsluit. Zo’n echte Road Tubeless-band elimineert stootlekken en zelfs bij een lekke band blijft hij mooi rond de velg. Hij biedt verbeterde rolweerstand en laat toe om met minder druk te rijden. Als derde is er de Tubeless Ready-uitvoering. Die heeft in tegenstelling tot de Road Tubeless wel een antilekmiddel nodig om de band luchtdicht te maken, maar biedt voorts dezelfde voordelen.