Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Ineos Grenadiers strijden met nieuw wapen: Pinarello Dogma F

Pinarello stelde net voor de Ronde van Frankrijk de nieuwe Dogma F voor. Het blijft onmiskenbaar een Dogma en wordt nog steeds in velgrem- en schijfremversie aangeboden. Lichter, aerodynamischer en stijver is de nieuwe fiets van Geraint Thomas en zijn ploegmaats wel.

De nieuwe Dogma zet de lijn van de vorige versies voort. Dat betekent dat het doel opnieuw was om een uitgebalanceerde fiets te creëren die multifunctioneel is, dus kan klimmen, dalen en sprinten als de beste. De golvende lijnen en het asymmetrische ontwerp zijn gebleven. Waarschijnlijk het opvallendste verschil vormt de staande achtervork, die nu nog een pak lager op de staande buis aangrijpt.

Even de cijfertjes: de nieuwe Dogma F is 265 gram of 11% lichter dan de F12 als je frame, vork, zadelpen en stuurcombinatie samentelt. Dat levert een velgremfiets (met Dura-Ace Di2 en DT Swiss ARC 1400) op van 6,8 kilo en een disc-uitvoering (SRAM Red eTap AXS en DT Swiss ARC 1400 db) van 6,9 kilo. De gewichtsbesparingen zitten in de voorvork (20 gram bij de Disc, 58 gram bij de velgremversie), titanium 3D-geprinte zadelpenkop (35 gram), de Most Talon Ultrafast-cockpit (40 g), balhoofdset (25 g), en de zadelbuis (27 g). De frames op zich lijken niet meteen lichter geworden, want Pinarello noemt gewichten (zonder verf) van 865 gram (Disc) en 860 gram (velgrem), waar de F12 nog geclaimde gewichten had van 820 en 840 gram.

De velgremversie is 3,2% aerodynamischer dan de F12, de schijfremversie zelfs 4,8%, wat je zo’n 1,3 watt bespaart aan 40 km/u. Dat is uiteraard niet enorm, maar de Dogma F12 was natuurlijk al een rappe kerel. Voeg daar een stijging van 12% qua bracketstijfheid aan toe en je weet dat je een stevig sprintje kan trekken.

Pinarello voert een aparte aanpak en levert de Dogma F nog altijd in maar liefst elf maten. Logischerwijs maakt dat de sprongen tussen de verschillende framematen veel kleiner dan bij de vijf of zeven maten die gangbaar zijn bij de concurrenten. Qua stuurcombinatie kan je kiezen uit zomaar even 16 maten, en om de zadelterugstand goed te krijgen kan je opteren voor een zadelpen met of zonder setback. Opvallend genoeg is de Dogma F maar compatibel met banden tot 28 mm breed, waar veel van de concurrenten al naar 30 of 32 mm gaan.

De Pinarello Dogma F is normaalgezien vanaf december beschikbaar in drie designs: Plutionium Flash, Eruption Red en Black on Black. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen naar verwachting wel in lijn liggen met die van de F12 (5690 euro voor de frameset) en F12 Disk (5990 euro).

Geraint Thomas en Tao Geoghegan Hart onthullen de geheimen van de nieuwe Pinarello Dogma F.