Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Italianen op doorontwikkelde Bolide en MAAT

Wie de ploegenachtervolging op de Olympische Spelen bij de mannen volgde, kon al de nieuwe fietsen van het Italiaanse team een wereldrecord zien vestigen. Goud voor Ganna & co, maar dus ook voor Pinarello die de tijdritfiets van Team Sky doorontwikkelde tot de Bolide HR. Voor de andere disciplines onderging de MAAT een evolutie met focus op de piste.

Van TT tot HR

Het startpunt voor de ploegenachtervolgingsfiets was de Bolide TT, die werd ontwikkeld in samenwerking met Jaguar en Filippo Ganna o.a. al de wereldtitel in Imola opleverde. Aerodynamica en stijfheid waren dé aandachtspunten voor Pinarello dat de fiets afstemde op de ploegenachtervolging, waar een hoge en constante snelheid primeert. Het Italiaanse goud in de olympische ploegenachtervolging is het resultaat van een 2 jaar durende zoektocht van constructeur en nationaal team om de positie van de atleten te optimaliseren.

De sleutelrol daarbij was weggelegd voor de op maat gemaakte tijdritsturen. Met de hulp van 3D titanium printen opende men een waaier aan mogelijke vormen, maten en diktes voor de sturen. Zo werd het mogelijk om elke individuele stuurstang aan te passen aan de specifieke atleet. De testen – en dus uiteindelijk ook de olympische medaille – bewezen dat deze aanpak werkt.

Het resultaat: de Pinarello Bolide HR, een fiets met een totaalgewicht van 7,1 kg (1,9 kg frame en voorvork) waarbij de aerodynamische weerstand met 7,5% verkleind werd.

Op maat van de piste

Voor de Madison en Omnium – en ook voor de sprintnummers – werd uit een ander vaatje getapt. De MAAT waarmee Viviani schitterde in Rio 2016 kreeg i.s.m. met het Italiaanse nationale team een herwerking met focus op het baanwielrennen: de MAAT Italia.

De geometrie werd geoptimaliseerd met een langere bovenbuis en kortere stuurpen om te voldoen aan de UCI-eisen terwijl de renners ook hun verkozen racehouding kunnen behouden. Het concept ‘Think Asymmetric’ van de Pinarello wegfietsen werd ook bij de MAAT Italia doorgetrokken. Asymmetrische kenmerken in combinatie met een versterkte liggende achtervork optimaliseerden de kaderstijfheid en de krachtoverbrenging.

Opmerkelijk is de innovatieve balhoofdbuis die de bovenkant van de voorvork verbergt en zo zorgt voor één lang aerodynamisch profiel zoals bij het ontwerp van de Bolide HR. Tegelijk is er bij de MAAT Italia wel meer vrije rotatie van de vork mogelijk dan bij tijdritfietsen. Ook het stuur is innovatief en biedt ergonomische grip voor handen en vingers boven de drop. Samen met de vlakke bovenkant van het stuur waarop de polsen kunnen steunen, zorgt dat voor een ‘nieuwe’ positie.