Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Koninginnenrit Giro in duizelingwekkende cijfers

Dinsdag stond de koninginnenrit in de Giro op het programma. Met de Mortirolo, de legendarisch mooie Stelvio en de Umbrailpas kregen de berggeiten een parcours op maat. Deze serieuze kuitenbijters leverden dankzij organisatie Velon pittige waarden op.

De renners trokken zich op gang in Rovetta en vlogen er onmiddellijk in. Na één uur koers had het pak al iets meer dan 50 km afgehaspeld, een moordend gemiddelde als je weet dat er nog drie grote cols volgden.

RUSTIG MORTIROLO OP

Na een goeie 60 km kwam met de Mortirolo de eerste bergpas. Mikel Landa, die later tweede zou worden in de etappe na meesterdaler Vincenzo Nibali, trapte gemiddeld 350 watt weg. Steven Kruijswijk peddelde op zijn beurt met 386 watt omhoog dankzij zijn versnelling om de kopgroep bij te halen. Topfavoriet Nairo Quintana hield het met 353 watt relatief rustig en liet zijn kompanen van Movistar het werk opknappen.

MOORDENDE STELVIO

Na een slingerafdaling stond het dak van de Giro op het menu: de Passo dello Stelvio. Met 21.7 km aan haarspeldbochten en een gemiddelde stijging van 7.1% ongetwijfeld een hel voor de niet-klimmers. Ook hier hield Quintana het kalm met tijdens de laatste 4 km een gemiddeld wattage van 293 watt, goed voor een snelheid van 17 km/h.

Ook voorin klauterden ze tegen dit tempo omhoog. Kruijswijk moest wel bijna 30 watt extra trappen tegenover de lichter gebouwde Colombiaan in het peloton. Zo zie je pas wat enkele extra kilootjes bergop al betekenen. Landa fladderde op het einde nog weg om als eerste over de ‘Cima Coppi‘ te gaan. Daarvoor moest hij 60 seconden 393 watt duwen en zo al een keertje serieus de benen testen.

SLOTKLIM UMBRAILPAS

Na 175 km volgde de Umbrailpas als slotklim. Met zijn 13.4 km een pak korter dan de Stelvio, maar wel een stevige hellingsgraad van 8.4 %. Na een sanitaire tussenstop moest rozetruidrager Tom Dumoulin de hele beklimming achtervolgen. De laatste 1.7 km leverde hij 369 watt om een snelheid van 16.3 km/h te behalen. Een ferme inspanning van de Nederlander, al was het niet genoeg om het gat met zijn dichtste belager Quintana te verkleinen. De compacte Colombiaan reed bijna 2 km/h harder, terwijl hij slechts 338 watt wegtrapte.

RAZENDSNELLE AFZINK NAAR BORMIO

De afdaling naar finishplaats Bormio leverde ook nog duizelingwekkende cijfers op. Quintana deed er alles aan om de volleerde valk Nibali binnen schot te houden en wierp zich als een steen naar beneden. Dat resulteerde uiteindelijk in een moyenne van 59 km/h en een topsnelheid van 89.3 km/h. Wie dacht dat hij zich lekker liet uitbollen, slaat de bal grondig mis. De kopman van Movistar leverde nog 209 watt om Dumoulin op achterstand te fietsen.

ZWAARSTE ETAPPE OOIT

Dat het een heftige etappe was, hoeft geen twijfel. Bram Tankink, de ervaren rot van Team LottoNL-Jumbo noemde het op Twitter zelfs “de zwaarste etappe in een grote ronde ooit, vergelijkbaar met de zwaarste klassiekers”. En dat na meer dan twee weken koersen door het Italiaanse landschap.

Voor de niet-klimmer Tankink werd de 222 km-lange rit geen pleziertochtje. Hij finishte uiteindelijk na iets meer dan 7 uur in het zadel te hebben gezeten. Uit zijn gegevens bleek dat hij maar liefst 5.573 meter was gestegen en 4.815 meter was gezakt tijdens de afdalingen. En dat bij temperatuurschommelingen van 9° Celsius in de bergen tot 29° Celsius op het vlakke.

IL PIRATA

Wil jij je op de mythische bergpassen zelf eens meten tegenover deze toppers? Schrijf je dan vòòr 5 juni in voor Il Pirata, een uitdaging van formaat tijdens het Climbing for Life-event van 22 tot 24 juni. Tijdens Il Pirata, genoemd naar Marco Pantani, kun je drie beruchte cols zelf opfietsen. Via de Mortirolo en de Gavia gaat het naar de aankomst bovenop de Stelvio.
Benieuwd of je beter doet dan Quintana en co!