Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

La Marmotte 2010: de analyse

De Marmotte ligt alweer enkele weken achter ons. De organisatie heeft de editie 2010 ondertussen geëvalueerd en de neutralisatie van de afdaling van de Glandon nogmaals toegelicht.






Minder ongevallen, maar te veel afval: dat is de conclusievan La Marmotte 2010. (foto marmotte)
Wegens het toenemend aantal (ernstige) ongelukken de voorbije jaren besloten de lokale autoriteiten om de afdaling van de Glandon in deze editie te neutraliseren. De organisatie van de Marmotte zette na afloop een uitslag met én zonder afdaling online, maar moest deze eerste op politiebevel terug weghalen.

Hoewel de neutralisatie voor vele deelnemers en niet in het minst voor de organisatie een opdoffer was, is het nut ervan toch aangetoond. Het was een stuk warmer, en toch gebeurden er dit jaar beduidend minder ongelukken dan in 2009. Er wordt dus verwacht dat dergelijke maatregelen in de toekomst steeds meer zullen genomen worden.

Er waren door de warmte meer uitputtings- en uitdrogingsverschijnselen, maar minder botbreuken. De trauma helikopter werd tweemaal ingezet, eenmaal voor een gescheurde milt en de tweede maal voor een dame die een fikse botsing had met een motorrijder. 

Qua orde en netheid kreeg deze Marmotte, of beter gezegd een minderheid van de deelnemers, een onvoldoende. De afval en troep die de opruimdienst op de afdaling van de Glandon had bijeengeraapt, werd ’s anderendaags op de stoep gedropt bij de organisatie in Lyon. De organisatie roept dan ook op om de volgende keer het afval in de daarvoor bestemde prullenbakken te dumpen of bij te houden.

Wanneer die volgende keer precies zal plaatsvinden, is momenteel nog niet helemaal duidelijk. De nieuwe datum en het aantal startplaatsen zal hoogstwaarschijnlijk eind september bekend gemaakt worden.