Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lapierre Pulsium brengt comfort en kracht samen

In de E3 Harelbeke reden enkele FDJ-renners met een nieuwe Lapierre. De elastomeertechnologie in de bovenbuis zorgt voor extra comfort op slechte (kassei)wegen, maar toch komt de krachtoverbrenging niet in het gedrang.

Het nieuwe Pulsium-model van Lapierre moet zowel profs als recreanten toelaten om lange uren in het zadel te zitten zonder dat het oncomfortabel wordt. De verticale flexibiliteit (comfort) wordt gelinkt aan laterale stijfheid (krachtoverbrenging), een combinatie die uiterst belangrijk is om resultaten te halen in de WorldTour. Het hoofdkenmerk van het nieuwe frame zit in de elastomeer ring, die verborgen zit in het schuine verbindingsstuk tussen de bovenbuis en de staande buis. Die ring absorbeert de buiging tussen die twee buizen. Zo creëer je een soort scharnier die toelaat dat het frame voor een stukje samenplooit als je over putten en bulten rijdt – gelijkaardig aan wat de Trek Domane met zijn IsoSpeed doet – zodat die oneffenheden weggefilterd worden.

Zoals bijna alle comfortfietsen maakt de Pulsium gebruik van een smalle 27,2 mm zadelpen die wat makkelijker doorbuigt en dus comfortabeler is.

Vooraan zorgt de vork niet alleen voor voldoende stijfheid, maar dankzij de extra lange vorksprong (50mm i.p.v. de normale 43mm) handelt die als een soort bladveer die schokken opvangt. De carbon layup ervan is erop voorzien om trillingen te absorberen.

De bovenbuis is gebogen zodat die eveneens een deel van de schokken vanuit de voorvork kan opvangen. De staande achtervork is eveneens gebogen en smal, wat voor dezelfde bladveerwerking zorgt als de voorvork.

De carbon layup is – zoals het hoort – telkens aangepast aan de functie van elke buis. Er is niet alleen gebruikgemaakt van 40 ton carbonvezel voor de stijfheid, maar ook van 24 en 30 ton. Die laatste twee zijn beter bestand tegen impact en trillingen, wat leidt tot een betere doorbuiging van de buizen (opnieuw comfort) en minder kans op breuken.

De Pulsium mag dan een comfortfiets zijn, toch heeft Lapierre de Power Box-technologie geïntegreerd, met een dikke balhoofdbuis, schuine buis, liggende achtervork en bracketschaal. Zo kreeg het Franse merk de laterale stijfheid op dezelfde hoogte als die van het huidige top racemodel, de Xelius EFI, wat een goede krachtoverbrenging garandeert.

De geometrie is wel aangepast aan het comfortgegeven. De zes maten hebben een 4 mm langere liggende achtervork en 15 mm langere balhoofdbuis dan de Xelius voor een comfortabelere zithouding. Nog een leuk extraatje is de bijgeleverde adapter om een remklauw met langere armen te monteren, zodat je dikke banden (max. 700 x 32c) kunt leggen. De zadelpenklem is geïntegreerd voor een klein aerodynamisch voordeel, maar het contactoppervlak tussen zadelpen en zadelbuis is even groot als bij een klassieke klem: de druk wordt over de hele omtrek van de pen verdeeld. Om vervelende geluiden in de bovenbuis te vermijden, lopen de kabels intern door een al gemonteerde leiding.

AIRCODE

De nieuwe Aircode combineert de technologische lessen die Lapierre leerde uit de Aerostorm-tijdritfiets (via windtunneltests en digitale simulaties) met de efficiëntie van de Xelius EFI. Ook in dit frame is de Power Box-technologie (zie hierboven) geïntegreerd, maar dan in combinatie met een Kamm Tail-profiel (een vleugelprofiel waarbij de scherpe punt is afgesneden) op de schuine en staande buis. Dat profiel biedt niet alleen de beste verhouding qua stijfheid, gewicht en aerodynamica, maar is bovendien ook minder gevoelig voor zijwind.

Ook de smalle balhoofdbuis, semi-geïntegreerde stuurpen, het geoptimaliseerde vorkprofiel, de direct-mount voorrem en de semi-geïntegreerde achterrem onder het bracket verminderen de luchtweerstand. Wat ook helpt, zijn de geïntegreerde zadelpenklem en de interne bekabeling.