MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System (multidirectioneel impactbeschermingssysteem) en is een Zweeds concept om hoofdblessures te voorkomen. De schaal en de beschermende binnenkant worden gescheiden door een laag met weinig wrijvingsweerstand, zodat de twee delen vrij kunnen bewegen. Die extra laag is ontworpen om een deel van de impact te absorberen en zo de rotatiekrachten op het hoofd te beperken.
“De meeste valpartijen met een fiets gebeuren bij een hoek en dat soort impact creëert een grote rotatiekracht op de hersenen, wat de ergste hersenschade kan veroorzaken”, liet Lazer aan road.cc weten. “Het MIPS-systeem imiteert de natuurlijke beschermeigenschappen van het menselijke brein en levert een bewezen vermindering van de rotatiekrachten op. Bovendien vermindert het de bestaande beschermende kwaliteiten van de helm niet, het voegt enkel extra bescherming toe op het vlak van de vaakst voorkomende soorten impact en de meest ernstige soorten hersenletsels. Lazer ontwikkelde deze technologie in samenwerking met enkele van de grootste Zweedse universiteiten en heeft het resultaat getest aan de hand van computermodellen en fysieke tests.”
We zien die MIPS-technologie nu verschijnen in vier Lazer-helmen: de Helium (lichte racehelm), Beam (stadshelm), Nut’z (voor kinderen) en P’Nut (voor babies).